Zmiany w ustawie Prawo ochrony środowiska wynikające z wdrożenia Dyrektywy 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych

Na jesieni 2014 r. przyjęto nowelę ustawy Prawo ochrony środowiska wprowadzającej do krajowego porządku prawnego postanowienia Dyrektywy 2010/75/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych (znanej w skrócie jako IED). Przyjęcie ustawy nowelizującej, a także późniejsze wydanie delegowanych aktów wykonawczych, w tym kluczowego Rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie standardów emisyjnych z instalacji, zakończyło formalny proces implementacji Dyrektywy.

Zmiany w ustawie podążają zgodnie z przyjętym w Unii Europejskiej trendem ograniczania niekorzystnego wpływu instalacji przemysłowych na środowisko oraz zdrowie ludzi. Wspomniany efekt, zgodnie z IED, ma być osiągnięty przede wszystkim przez zaostrzenie dotychczas obowiązujących standardów emisyjnych dla instalacji posiadających pozwolenia zintegrowane.
Oczywistą konsekwencją podniesienia wymagań środowiskowych jest konieczność przeprowadzenia modernizacji i doposażenia istniejących instalacji w urządzenia ochrony środowiska. Alternatywą jest zastępowanie wysłużonych jednostek nowymi, zaprojektowanymi zgodnie z nowymi wymaganiami i wykorzystującymi zaawansowane technologie cechujące się niską emisją zanieczyszczeń.

Nowa legislacja zakłada również wzmocnienie roli Najlepszych Dostępnych Technik (BAT). Dokumenty referencyjne BAT (tzw. BREF) mają obecnie stanowić odniesienie dla wyboru najbardziej efektywnej kosztowo metody ograniczenia emisji zanieczyszczeń, zaś warunki pozwoleń zintegrowanych powinny odzwierciedlać możliwe do osiągnięcia przez daną technikę poziomy emisji. Należy w tym miejscu podkreślić, że proponowane w Konkluzjach BAT poziomy emisji są zdecydowanie bardziej restrykcyjne, niż te przewidziane w Dyrektywie, zaś zakładane cykliczne aktualizacje wytycznych BAT oznaczają w praktyce konieczność ciągłego rozwoju technologicznego i doskonalenia efektów środowiskowych prowadzonej działalności.

Dodatkowym, bardzo istotnym elementem wdrożenia IED, jest pojawienie się całkowicie nowego w praktyce operatorów instalacji przemysłowych obszaru związanego z ochroną gleb i powierzchni ziemi oraz wód podziemnych. Wdrożenie dyrektywy wymagało doprecyzowania i uporządkowania przepisów odnoszących się do oceny ryzyka wystąpienia zanieczyszczenia powierzchni ziemi oraz określania sposobów prowadzenia rekultywacji terenów zanieczyszczonych. Nowe prawo środowiskowe wymaga od operatorów instalacji posiadających pozwolenia zintegrowane legitymowania się raportem początkowym, określającym stan jakości gruntów, bądź analizą ryzyka wykluczającą konieczność sporządzania takiego raportu. Po zakończeniu działalności instalacji, dla której sporządzono raport początkowy, na operatorze spoczywał będzie obowiązek wykonania raportu końcowego, który winien być spójny co do wskaźników ilościowych i jakościowych. W przypadku stwierdzenia wystąpienia zanieczyszczenia na etapie raportu końcowego, na operatorze będzie spoczywał obowiązek remediacji.

Choć zasadniczym celem noweli ustawy Prawo ochrony środowiska było wdrożenie IED, to wprowadziła ona również szereg rozwiązań ograniczających obciążenia i bariery administracyjne oraz porządkujących obowiązujące przepisy związane z ochroną środowiska w kontekście emisji przemysłowych. Nowelizacja umożliwia między innymi wydawanie pozwoleń zintegrowanych bezterminowo i ułatwia przenoszenie praw i obowiązków wynikających z pozwolenia zintegrowanego dla instalacji w przypadku zmian właścicielskich.

Powrót

Może Cię również zainteresować

Czym są historyczne zanieczyszczenia i jakie obowiązki ma właściciel gruntu?

Czym są historyczne zanieczyszczenia i jakie obowiązki ma właściciel gruntu?

  Zanieczyszczenie powierzchni ziemi W ustawie Prawo ochrony środowiska określono zasady ochrony powierzchni ziemi, sposób identyfikacji zanieczyszczeń, rejestr historycznych zanieczyszczeń oraz remediacji. Ta ostatnia oznacza prowadzenie w stosunku do gleby, ziemi i wód gruntowych…

25.09.2019

Czytaj dalej
Kiedy niezbędne jest posiadanie pozwolenia wodnoprawnego?

Kiedy niezbędne jest posiadanie pozwolenia wodnoprawnego?

Pozwolenie wodnoprawne jest dokumentem, który umożliwia podmiotowi m.in. wykonanie urządzenia wodnego, gromadzenie ścieków, odprowadzanie wód powierzchniowych itp. Wydawane jest w drodze decyzji administracyjnej i spełnia wymagania zawarte zarówno w ustawie Prawo Wodne (Dz.U.…

28.10.2016

Czytaj dalej

Zaufali nam

ALUMETAL

ALUMETAL [2020 r.]

„Z firmą Ekologus Sp. z o.o. współpracujemy od 2018 roku w trakcie realizacji kilku projektów związanych z ochroną środowiska. (…) Zastosowana przez Ekologus Sp. z o.o. metoda oczyszczania gruntu okazała się bardzo skuteczna.

Firmę Ekologus Sp. z o.o. polecam jako partnera wszystkim przedsiębiorcom, którym zależy na profesjonalnym rozwiązaniu problemów w zakresie ochrony środowiska.”

Dokumentacje środowiskowe - ikona

Dokumentacje
środowiskowe, pozwolenia zintegrowane

Więcej
Doradztwo i eko-outsourcing - ikona

Doradztwo
środowiskowe i EKO–consulting

Więcej
EKO-przeglądy, audyty, ISO - ikona

EKO-audyty
i EKO-przeglądy

Więcej
Monitoring stanu środowiska - ikona

Monitoring
stanu środowiska

Więcej

Szkolenia
i rozwój

Więcej
Rekultywacje i remediacje - ikona

Rekultywacje
i remediacje

Więcej
BHP i P. POŻ. - ikona

BHP
i P.POŻ

Więcej
Sorbenty, Zestawy awaryjne - ikona

Sprzedaż
sorbentów

Więcej