Kategorie

Prawo Zamówień Publicznych w praktyce błędy w opisie przedmiotu zamówienia a kary umowne

Z punktu widzenia Zamówień Publicznych warto przez chwilę pochylić się na podstawowym problemem, który powodował masowe naliczanie kar umownych wykonawcom realizującym umowy w sprawie Zamówień Publicznych. Zjawisko to spowodowane było m.in. niewyczerpującym opisem przedmiotu zamówienia zawartym w dokumentacji przetargowej. Dobra informacja dla wykonawców jest taka, że sądy oceniają brzmienie specyfikacji z perspektywy wykonawcy uznając, że nie może on ponosić niekorzystnych skutków zaniedbań zamawiającego.

Należy w sposób wyraźny podkreślić, że podstawowym obowiązkiem zamawiającego jest dokonanie opisu przedmiotu zamówienia z uwzględnieniem zasad opisanych w art. 29 – 31 ustawy Prawo Zamówień Publicznych. Skoro obowiązek wyczerpującego i jednoznacznego opisu przedmiotu zamówienia spoczywa wyłącznie na zamawiającym, więc to jego obciążają wszelkie błędy czy niejasności. Od razu w tym miejscu dodać należy, że zgodnie z ugruntowaną linią orzeczniczą wykonawca nie ma obowiązku żądać doprecyzowania specyfikacji. Oczywistym jest, że błędy czy niedopowiedzenia, które znalazły się w dokumentacji przetargowej, będą rzutowały na przedmiot świadczenia. Jeśli więc opis przedmiotu zamówienia nie był dokładny, zamawiający może nie otrzymać tego, co sobie założył lub o zakładanej jakości, i nie będzie przy tym podstaw do uznania, że zamówienie nie zostało wykonane zgodnie z umową.

Podobnie rzecz się będzie przedstawiać, gdy w toku realizacji zamówienia zajdą okoliczności nie ujawnione w opisie przedmiotu zamówienia albo zaistnieją inne zdarzenia spowodowane przez zamawiającego, czy przez osoby którymi się posłużył, np. zajdzie konieczność zmiany projektu. W konsekwencji wystąpi brak uzasadnienia dla naliczenia kary umownej, skoro wykonawca w żadnym stopniu nie przyczynił się do takich sytuacji.

Artykuł ze strony „Transport i Komunikacja”. Pełna treść artykułu

Powrót

Może Cię również zainteresować

BDO – CO MUSI WIEDZIEĆ PRZEDSIĘBIORCA?

BDO – CO MUSI WIEDZIEĆ PRZEDSIĘBIORCA?

BDO, czyli Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, stanowi podstawowe narzędzie do gromadzenia informacji i danych na temat odpadów. Celem BDO jest elektroniczne prowadzenie rejestru, ewidencji i sprawozdawczości z zakresu gospodarki odpadami od 1 stycznia…

07.02.2020

Czytaj dalej
Analiza pozwoleń zintegrowanych

Analiza pozwoleń zintegrowanych

Coraz częściej Urzędy Administracji rozpoczynają procedury analizy pozwoleń zintegrowanych w przedsiębiorstwach. Zgodnie z zapisami Ustawy POŚ organ wydający pozwolenie zintegrowane ma obowiązek raz na 5 lat dokonać analizy obowiązującego Pozwolenia Zintegrowanego. Analiza pozwoleń…

05.04.2016

Czytaj dalej
Dokumentacje środowiskowe - ikona

Dokumentacje
środowiskowe

Więcej
Doradztwo i eko-outsourcing - ikona

Doradztwo
i eko–consulting

Więcej
EKO-przeglądy, audyty, ISO - ikona

Eko-audyty
i eko-przeglądy

Więcej
Monitoring stanu środowiska - ikona

Monitoring
stanu środowiska

Więcej
Szkolenia i rozwój - ikona

Szkolenia
i rozwój

Więcej
Rekultywacje i remediacje - ikona

Rekultywacje
i remediacje

Więcej
BHP i P. POŻ. - ikona

BHP
i P. POŻ

Więcej
Sorbenty, Zestawy awaryjne - ikona

Sprzedaż
sorbentów

Więcej