EKO check-lista na koniec 2023′ (i nie tylko)
Na przedsiębiorcach spoczywa szereg obowiązków związanych z prowadzeniem działalności. Do dosyć istotnych należą obowiązki z zakresu ochrony środowiska. Za ich nieprzestrzeganie grożą kary finansowe od 500 zł do 1.000.000 zł, a w przypadku rażących naruszeń może nawet dojść do zamknięcia Zakładu. Zazwyczaj mniejszym przedsiębiorcom, wydaje się, że dopiero kiedy jest się “dużym graczem”, wówczas uruchamiają się obowiązki. Nic bardziej mylnego! Poniżej w artykule przytoczono te najważniejsze i najczęściej występujące rodzaje obowiązków oraz w jakim przypadku przedsiębiorca pod nie podlega.
Zobacz webinar Ekologus: “Najważniejsze obowiązki przedsiębiorcy – EKO check-lista na koniec roku”
RODZAJE NAJWAŻNIEJSZYCH I NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCYCH OBOWIĄZKÓW PRZEDSIĘBIORCÓW
W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA – EKO CHECK-LISTA:
√ Emisje pyłów i gazów do powietrza:
1. Czy przedsiębiorstwo posiada instalacje/urządzenia, które emitują do powietrza substancje (normowane) przez emitor/komin, w sposób zorganizowany (wymuszony wentylacją), jak np.:
- kotły grzewcze, nagrzewnice, piece technologiczne,
- malarnie, odlewnie, wtryskarki,
- klejenie, czyszczenie rozpuszczalnikiem,
- chów drobiu?
JEŻELI TAK >> przedsiębiorstwo musi posiadać:
- pozwolenie na wprowadzanie pyłów i gazów do powietrza
- lub zgłosić instalację niewymagającą pozwolenia na emisję pyłów i gazów.
Uwaga! Sprawdź czy Twój rodzaj instalacji podlega pod obowiązek posiadania pozwolenia / zgłoszenia:
>> Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 2 lipca 2010 r. w sprawie rodzajów instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszenia (Dz. U. z 2019 r., poz. 1510)
>> Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 2 lipca 2010 r. w sprawie przypadków, w których wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza z instalacji nie wymaga pozwolenia (Dz. U. z 2010 r., nr 130, poz. 881)
2. Czy przedsiębiorstwo posiada pozwolenie na wprowadzanie pyłów i gazów do powietrza?
JEŻELI TAK >> przedsiębiorstwo powinno wykonać:
-
- (jeśli dotyczy) monitoring środowiskowy – pomiary emisji (ciągłe i/lub okresowe) zgodnie z terminem i zakresem nałożonym w posiadanej decyzji – pomiary należy wykonać przez akredytowane laboratorium, a wyniki przekazać do właściwych Organów;
- (jeśli dotyczy) procedurę kalibracji i walidacji systemu do ciągłych pomiarów emisji do powietrza – co najmniej raz w roku dla nowych systemów (lub po większej zmianie i/lub naprawie) lub co najmniej raz na trzy lata istniejącego systemu;
- sprawdzenie czy w 2023 roku przekracza się lub zbliża się do maksymalnych wielkości emisji w pozwoleniu;
- weryfikację terminu ważności decyzji – nowy wniosek należy złożyć w urzędzie najlepiej nie później niż 6 miesiące przed upłynięciem ważności decyzji.
√ Gospodarka odpadami:
1. Czy przedsiębiorstwo prowadzi instalację, która wytwarza:
- powyżej 5000 Mg/rok odpadów innych niż niebezpieczne?
- powyżej 1 Mg/rok odpadów niebezpiecznych?
JEŻELI TAK >> przedsiębiorstwo musi posiadać pozwolenie na wytwarzanie odpadów.
2. Czy przedsiębiorstwo prowadzi albo planuje prowadzić:
- zbieranie odpadów od innych podmiotów?
- przetwarzanie odpadów (procesy odzysku i unieszkodliwiania) swoich lub innych podmiotów?
JEŻELI TAK >> przedsiębiorstwo musi posiadać zezwolenie na zbieranie i/lub przetwarzanie odpadów.
Uwaga! Uzyskanie zezwolenia musi być poprzedzone uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, dlatego należy wziąć pod uwagę dłuższy czas na procedowanie i otrzymanie decyzji.
3. Czy przedsiębiorstwo posiada ww pozwolenie i/lub zezwolenie, ale:
- zbliża się/przekracza maks. ilości odpadów w nim podane?
- zwiększa ilość wytwarzanych/zbieranych/przetwarzanych kodów odpadów?
JEŻELI TAK >> przedsiębiorstwo musi wystąpić o jego aktualizację.
Uwaga! Niezbędne może okazać się wykonanie nowego operatu ppoż. a w przypadku zezwolenia – uzyskanie nowej decyzji środowiskowej.
√ Gospodarka opakowaniami:
1. Czy przedsiębiorstwo:
- wprowadza na rynek opakowania?
- wprowadza na rynek produkty w opakowaniach?
- dystrybuuje produkty w opakowaniach?
- eksportuje odpady opakowaniowe i/lub opakowania i/lub produkty w opakowaniach?
- dokonuje dostawy odpadów opakowaniowych i/lub produktów w opakowaniach na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej?
JEŻELI TAK >> na przedsiębiorstwie spoczywa szeregu obowiązków nałożonych ustawą o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. 2013 poz. 888), m.in:
-
- wpis do rejestru = do bazy BDO,
- prowadzenie ewidencji mas opakowań (z rozbiciem na rodzaje materiałów), w których wprowadzono do obrotu produkty w danym roku kalendarzowym (osobno na rynek polski i UE)
- złożenie rocznego sprawozdania w BDO do 15 marca
- uiszczenie opłaty produktowej do Urzędu Marszałk. do 15 marca
+ OBOWIĄZKI, KTÓRE MOŻE PRZEJĄĆ ORGANIZACJA ODZYSKU (po spisaniu stosownej umowy):
-
- uzyskanie wymaganych poziomów recyklingu odpadów opakowaniowych,
- prowadzenie publicznych kampanii edukacyjnych,
- wyliczenia opłaty produktowej (za zamknięty rok).
√ Monitoring środowiska – obowiązkowe pomiary:
- Czy przedsiębiorstwo zrealizowało wszystkie obowiązkowe pomiary środowiskowe wyznaczone w posiadanych decyzjach?
Uwaga! Przy corocznych pomiarach należy pamiętać, aby nie przekroczyć 365 dni od ostatniego pomiaru! - Czy przekazano sprawozdania z pomiarów do właściwych organów – nie później niż 30 dni od ich wykonania w przypadku pomiarów okresowych.
- Czy przedsiębiorca (z wybranych rejonów Polski), będący właścicielem budynku, gdzie przebywają pracownicy określoną ilość godzin w ciągu dnia/roku, wykonał coroczny pomiary stężenia radonu w powietrzu? (więcej o pomiarze stężenia radonu w artykule w Bazie wiedzy)
- Czy obowiązkowe pomiary i pobory były akredytowane?
- Czy wykonany został okresowy przegląd techniczny instalacji?
√ Sprawozdawczość środowiskowa:
1. ZBIORCZE SPRAWOZDANIE ZA KORZYSTANIE ZE ŚRODOWISKA:
Na podmioty korzystające ze środowiska nałożony jest obowiązek corocznego składanie sprawozdań za korzystanie ze środowiska.
Opłaty wnosi się za:
- wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza (np. z kotłowni, z procesów technologicznych np.: malowanie, lakierowanie, spawanie, wędzenie ze spalania paliw w silnikach spalinowych, z przeładunku benzyn silnikowych np.: stacje paliw, z chowu lub hodowli drobiu),
- emisję gazów cieplarnianych w ramach przydzielonych uprawnień,
- składowanie odpadów.
Niezbędne jest wykonanie:
- WYLICZENIA opłaty należy wykonać na podstawie Obwieszczenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 4 sierpnia 2023 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2024 (M.P. 2023 poz. 914).
- SPRAWOZDANIA za zamknięty rok trzeba złożyć do 31 marca następnego roku do Urzędu Marszałkowskiego (art. 277 ustawy – Prawo ochrony środowiska).
- WNIESIENIA OPŁATY ŚRODOWISKOWEJ za wszystkie substancje wprowadzone do powietrza w sposób zorganizowany i niezorganizowany, w danym okresie rozliczeniowym. Dotyczy to także środków dezynfekcyjnych – emisja LZO.
W zależności od wysokości opłaty dla jednego korzystania ze środowiska, należy wykonać następujące obowiązki:
2. SPRAWOZDANIE ZA EMISJĘ PYŁÓW I GAZÓW DO POWIETRZA – RAPORT DO KOBiZE
Niezależnie od wielkości, rodzaju prowadzonej działalności, czy stopnia szkodliwości dla środowiska, Przedsiębiorca za wprowadzanie pyłów i gazów do środowiska jest zobowiązany do końca lutego następnego roku złożyć roczny raport do Krajowej bazy o emisjach gazów cielparnianych i innych substancji – KOBiZE >>https://krajowabaza.kobize.pl/.
Kto składa raport do KOBiZE?
Niezależnie od wielkości, rodzaju prowadzonej działalności, czy stopnia szkodliwości dla środowiska, raport do KOBiZE ma obowiązek składać każde przedsiębiorstwo posiadające pozwolenie na wprowadzanie pyłów i gazów do powietrza oraz (nie koniecznie posiadając pozwolenie) powodujące emisję pyłów i gazów do powietrza poprzez m.in. instalacje, urządzenia, używane substancje, klimatyzacje, kotły, wózki widłowe (LPG), samochody służbowe. Jeżeli nadal nie jesteś pewien, odpowiedz na poniższe pytania – już jedna twierdząca odpowiedź nakłada obowiązek raportowania się.
- Czy rozliczasz zakup paliwa w firmie?
– z samochodu (osobowego, ciężarowego)
– z wózka widłowego (na olej lub gaz)
– z kosiarki spalinowej lub piły spalinowej - Czy posiadasz w firmie kocioł o mocy cieplnej do 5 MW (na węgiel, olej, gaz)?
- Czy generujesz emisję lotnych związków?
np. przez użycie rozpuszczalników, dezynfekcję powierzchni - Czy podczas przeglądu klimatyzacji uzupełniany był czynnik chłodzący?
3. SPRAWOZDANIE ZA PRODUKTY W OPAKOWANIACH I GOSPODAROWANIE ODPADAMI – RAPORT DO BDO
Celem Bazy danych o produktach w opakowaniach oraz o gospodarce odpadami – BDO (>> https://rejestr-bdo.mos.gov.pl/) jest elektroniczne prowadzenie:
- rejestru,
- ewidencji,
- sprawozdawczości (do 15 marca)
W BDO należy prowadzić ewidencję odpadową na bieżąco. Zalecane jest również monitorowanie ilość wytworzonych/zebranych/przetworzonych odpadów np. kwartalnie w odniesieniu do limitów w posiadanych decyzjach odpadowych. Dobrą praktyką jest założenie w BDO już na początku roku kart ewidencji dla wszystkich kodów odpadów posiadanych w decyzji/decyzjach.
Uwaga! Tylko do końca bieżącego roku kalendarzowego można założyć w BDO kartę ewidencji na dany kod odpadu. Po 31.12. jest już to niemożliwe!
Uwaga! Pamiętaj o uiszczeniu opłaty rocznej za rejestr w BDO!
Kto ma obowiązek wpisania się do BDO?
- wytwarzający, transportujący, przetwarzający, zbierający odpady,
- wprowadzający na terytorium kraju produkty w opakowaniach, oleje smarowe, baterie lub akumulatory, pojazdy, sprzęt elektryczny lub elektroniczny.
Uwaga! Zobacz dla jakich rodzajów odpadów i ilości odpadów nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów >> link (Dz.U. 2029 poz 2531)
Potrzebujesz wsparcia w:
- aktualizacji posiadanej / uzyskaniu nowej decyzji z zakresu emisji, gospodarki odpadami czy decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach?
- przeprowadzenia akredytowanych pomiarów środowiska?
- sprawozdawczości środowiskowej?
Napisz do nas, a my przygotujemy dla Ciebie propozycję współpracy: sekretariat@ekologus.pl
Opracowanie:
Agata Jendrusiewicz – Prokurent Ekologus Sp. z o.o.