Analiza wymogu posiadania pozwolenia zintegrowanego dla instalacji do magazynowania odpadów niebezpiecznych

Ministerstwo Klimatu i Środowiska, we współpracy z Głównym Inspektoratem Ochrony Środowiska, przeanalizowało wymóg posiadania pozwolenia zintegrowanego przez podmioty prowadzące tymczasowe magazynowanie odpadów niebezpiecznych (z wyłączeniem wstępnego magazynowania odpadów przez ich wytwórców) w instalacjach o całkowitej pojemności przekraczającej 50 ton. Analiza ta została przeprowadzona w oparciu o pkt 5 ppkt 5 załącznika do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 27 sierpnia 2014 r. dotyczącego rodzajów instalacji mogących powodować znaczące zanieczyszczenie środowiska.

Wyniki analizy

Wyniki przeprowadzonej analizy wskazują, że około 100 instalacji w Polsce funkcjonuje bez wymaganego pozwolenia zintegrowanego. W wielu przypadkach zauważono praktyki niezgodne ze stanowiskiem Ministerstwa Klimatu i Środowiska, polegające na wydawaniu zezwoleń na zbieranie lub przetwarzanie odpadów niebezpiecznych, dla instalacji, które według interpretacji Ministerstwa Klimatu i Środowiska (MKiŚ) powinny posiadać pozwolenie zintegrowane.

Rozbieżności wynikają głównie z różnych interpretacji sytuacji, kiedy mamy do czynienia z „instalacją” w kontekście magazynowania odpadów.

Wytyczne Ministerstwa Klimatu i Środowiska

Ministerstwo jasno określiło swoje stanowisko dotyczące interpretacji instalacji służących do magazynowania odpadów niebezpiecznych, w oczekiwaniu na działania, o których mowa w pkt 1, 2 lit. b oraz w pkt 4 i 6 w/w rozp., o całkowitej pojemności ponad 50 ton (z wyłączeniem wstępnego magazynowania odpadów przez ich wytwórców). W tym zakresie powołano się m.in. na wyrok NSA (II OSK 3143/17) oraz wyrok WSA (IV SA/Wa 2832/16).

W oparciu o przywołane wyroki określono:

  • Brak określenia czasu i miejsca docelowych procesów przetwarzania odpadów.

Sformułowanie „w oczekiwaniu na działania” zawarte w przepisach nie precyzuje, w jakim czasie i gdzie mają nastąpić procesy wymienione w pkt 1, 2 lit. b, 4 i 6 w/w rozp.

  • Niezależność od docelowej wydajności instalacji przetwarzających odpady.

Zgodnie ze stanowiskiem Komisji Europejskiej, nie ma też znaczenia czy wydajność instalacji na których docelowo będą przetwarzane odpady przekracza progi wskazane w w/w rozporządzeniu. Oznacza to więc, że obowiązek uzyskania pozwolenia zintegrowanego dotyczy wszystkich podmiotów prowadzących zbieranie (magazynowanie) odpadów niebezpiecznych, zgodnie z progiem pkt 5 ppk 5 w/w rozp.

  • Interpretacja „całkowitej pojemności instalacji”.

Przez „całkowitą pojemność” rozumie się pojemność miejsca magazynowania uwzględniającą drogi dojazdowe, drogi przeciwpożarowe oraz ciągi komunikacyjne, z uwzględnieniem wymogów konstrukcyjnych mogących mieć wpływ na realne możliwości zmagazynowania odpadów i przepisów przeciwpożarowych.

  • Szeroka definicja instalacji.

Przytoczone wyroki sądów jasno wskazują, że definicja „instalacji” zawarta w Prawie ochrony środowiska (POŚ) nie jest powiązana z przepisami prawa budowlanego. Co więcej, przepisy POŚ nie odwołują się bezpośrednio do definicji zawartych w prawie budowlanym. W związku z tym interpretacja „instalacji” powinna opierać się wyłącznie na definicji określonej w ustawie Prawo ochrony środowiska.

W kontekście gospodarki odpadami, pojęciu „instalacji” służącej do tymczasowego magazynowania odpadów niebezpiecznych przypisano szerokie znaczenie. Obejmuje ono nie tylko budowle, ale również wszelkie inne obiekty budowlane lub ich części, w obrębie których odbywa się magazynowanie odpadów (np. zbiorniki, cysterny). Kluczowe jest to, że eksploatacja takich obiektów – zarówno pojedynczo, jak i łącznie – może potencjalnie prowadzić do emisji zanieczyszczeń. Co istotne, nie jest konieczne udowodnienie, że emisja ta faktycznie nastąpiła lub nastąpi w przyszłości.

Sam fakt magazynowania odpadów niebezpiecznych w ilości przekraczającej 50 ton zakłada potencjalną możliwość emisji. W związku z tym instalacją do magazynowania odpadów uznaje się cały obiekt wraz z infrastrukturą techniczną, niezbędną do prowadzenia działalności związanej z magazynowaniem odpadów niebezpiecznych.

Konkluzja

Podmioty prowadzące tymczasowe magazynowanie odpadów niebezpiecznych (zbieranie) muszą uzyskać pozwolenie zintegrowane, jeśli ich instalacja ma pojemność powyżej 50 ton.

W obliczu jednoznacznego stanowiska Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz powołanych wyroków sądów, konieczne jest dostosowanie się do przepisów przez wszystkie podmioty prowadzące działalność w zakresie gospodarki odpadami niebezpiecznymi, których pojemność instalacji przekracza 50 ton (cały obiekt wraz z infrastrukturą niezbędna do prowadzenia działalności).

Pozwolenie zintegrowane

Od 2002 roku, wraz z wprowadzeniem do polskiego prawa unijnej Dyrektywy IPPC dotyczącej zintegrowanego podejścia do ochrony środowiska, Ekologus Sp. z o.o. specjalizuje się w kompleksowym przygotowywaniu wniosków o wydanie Pozwoleń Zintegrowanych dla przedsiębiorstw z różnych sektorów przemysłu w całej Polsce.

Przy składaniu wniosku o nowe pozwolenie wymagane jest dołączenie Raportu początkowego, który określa stan jakości powierzchni ziemi. Raport ten opracowujemy na podstawie szczegółowych badań gleby, ziemi i wód gruntowych, przeprowadzanych na terenie instalacji objętej procedurą uzyskania pozwolenia.

Zapewniamy wsparcie przedsiębiorcom na każdym etapie procesu uzyskiwania Pozwoleń Zintegrowanych, oferując profesjonalne doradztwo oraz kompleksową obsługę formalną.

Zapraszamy do kontaktu!

Autor artykułu:
Paulina Rączka
Ekologus Sp. z o.o.

Powrót

Może Cię również zainteresować

Opłaty za gospodarcze korzystanie ze środowiska

Opłaty za gospodarcze korzystanie ze środowiska

Składanie rocznych wykazów zawierających informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz wnoszenie na tej podstawie opłat za korzystanie ze środowiska to jeden z podstawowych obowiązków podatkowych ciążących na  przedsiębiorcach oraz jednostkach organizacyjnych (np. szkoły, przedszkola).…

28.01.2016

Czytaj dalej
Czym jest GOZ i jakie są jego założenia

Czym jest GOZ i jakie są jego założenia

GOZ czyli Gospodarka o obiegu zamkniętym czy też Gospodarka obiegu zamkniętego, to pojęcia obecne od niedawna w debacie publicznej, prawodawstwie i rzeczywistości gospodarczej. Dziś stają się one jednym z najważniejszych wyzwań i kierunków rozwoju dla społeczeństwa  i przedsiębiorców. ZOBACZ…

10.11.2023

Czytaj dalej

Zaufali nam

EATON Automotive Systems Sp. z o.o.

EATON Automotive Systems Sp. z o.o. [2015 r.]

Firma EATON Automotive Systems Sp. z o.o. współpracuje z firmą Ekologus Sp. z o.o. od 2006 rok w zakresie obsługi eksperckiej z zakresu ochrony środowiska.

(…) Firma prowadzi nadzór merytoryczny nad właściwym funkcjonowaniem zakładu w obszarze ochrony środowiska (…).

W trakcie realizacji umowy współpraca z pracownikami Spółki przebiegała bardzo dobrze, wykazali się oni zaangażowaniem i otwartością na nasze potrzeby.

(…) Biorąc pod uwagę dotychczasową współpracę możemy z całą pewnością polecić usługi Ekologus Sp. z o.o., jako godnego zaufania partnera w zakresie ochrony środowiska.

Dokumentacje środowiskowe - ikona

Dokumentacje
środowiskowe, pozwolenia zintegrowane

Więcej
Doradztwo i eko-outsourcing - ikona

Doradztwo
środowiskowe i EKO–consulting

Więcej
EKO-przeglądy, audyty, ISO - ikona

EKO-audyty
i EKO-przeglądy

Więcej
Monitoring stanu środowiska - ikona

Monitoring
stanu środowiska

Więcej

Szkolenia
i rozwój

Więcej
Rekultywacje i remediacje - ikona

Rekultywacje
i remediacje

Więcej
BHP i P. POŻ. - ikona

BHP
i P.POŻ

Więcej
Sorbenty, Zestawy awaryjne - ikona

Sprzedaż
sorbentów

Więcej