Analiza wymogu posiadania pozwolenia zintegrowanego dla instalacji do magazynowania odpadów niebezpiecznych

Ministerstwo Klimatu i Środowiska, we współpracy z Głównym Inspektoratem Ochrony Środowiska, przeanalizowało wymóg posiadania pozwolenia zintegrowanego przez podmioty prowadzące tymczasowe magazynowanie odpadów niebezpiecznych (z wyłączeniem wstępnego magazynowania odpadów przez ich wytwórców) w instalacjach o całkowitej pojemności przekraczającej 50 ton. Analiza ta została przeprowadzona w oparciu o pkt 5 ppkt 5 załącznika do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 27 sierpnia 2014 r. dotyczącego rodzajów instalacji mogących powodować znaczące zanieczyszczenie środowiska.

Wyniki analizy

Wyniki przeprowadzonej analizy wskazują, że około 100 instalacji w Polsce funkcjonuje bez wymaganego pozwolenia zintegrowanego. W wielu przypadkach zauważono praktyki niezgodne ze stanowiskiem Ministerstwa Klimatu i Środowiska, polegające na wydawaniu zezwoleń na zbieranie lub przetwarzanie odpadów niebezpiecznych, dla instalacji, które według interpretacji Ministerstwa Klimatu i Środowiska (MKiŚ) powinny posiadać pozwolenie zintegrowane.

Rozbieżności wynikają głównie z różnych interpretacji sytuacji, kiedy mamy do czynienia z „instalacją” w kontekście magazynowania odpadów.

Wytyczne Ministerstwa Klimatu i Środowiska

Ministerstwo jasno określiło swoje stanowisko dotyczące interpretacji instalacji służących do magazynowania odpadów niebezpiecznych, w oczekiwaniu na działania, o których mowa w pkt 1, 2 lit. b oraz w pkt 4 i 6 w/w rozp., o całkowitej pojemności ponad 50 ton (z wyłączeniem wstępnego magazynowania odpadów przez ich wytwórców). W tym zakresie powołano się m.in. na wyrok NSA (II OSK 3143/17) oraz wyrok WSA (IV SA/Wa 2832/16).

W oparciu o przywołane wyroki określono:

  • Brak określenia czasu i miejsca docelowych procesów przetwarzania odpadów.

Sformułowanie „w oczekiwaniu na działania” zawarte w przepisach nie precyzuje, w jakim czasie i gdzie mają nastąpić procesy wymienione w pkt 1, 2 lit. b, 4 i 6 w/w rozp.

  • Niezależność od docelowej wydajności instalacji przetwarzających odpady.

Zgodnie ze stanowiskiem Komisji Europejskiej, nie ma też znaczenia czy wydajność instalacji na których docelowo będą przetwarzane odpady przekracza progi wskazane w w/w rozporządzeniu. Oznacza to więc, że obowiązek uzyskania pozwolenia zintegrowanego dotyczy wszystkich podmiotów prowadzących zbieranie (magazynowanie) odpadów niebezpiecznych, zgodnie z progiem pkt 5 ppk 5 w/w rozp.

  • Interpretacja „całkowitej pojemności instalacji”.

Przez „całkowitą pojemność” rozumie się pojemność miejsca magazynowania uwzględniającą drogi dojazdowe, drogi przeciwpożarowe oraz ciągi komunikacyjne, z uwzględnieniem wymogów konstrukcyjnych mogących mieć wpływ na realne możliwości zmagazynowania odpadów i przepisów przeciwpożarowych.

  • Szeroka definicja instalacji.

Przytoczone wyroki sądów jasno wskazują, że definicja „instalacji” zawarta w Prawie ochrony środowiska (POŚ) nie jest powiązana z przepisami prawa budowlanego. Co więcej, przepisy POŚ nie odwołują się bezpośrednio do definicji zawartych w prawie budowlanym. W związku z tym interpretacja „instalacji” powinna opierać się wyłącznie na definicji określonej w ustawie Prawo ochrony środowiska.

W kontekście gospodarki odpadami, pojęciu „instalacji” służącej do tymczasowego magazynowania odpadów niebezpiecznych przypisano szerokie znaczenie. Obejmuje ono nie tylko budowle, ale również wszelkie inne obiekty budowlane lub ich części, w obrębie których odbywa się magazynowanie odpadów (np. zbiorniki, cysterny). Kluczowe jest to, że eksploatacja takich obiektów – zarówno pojedynczo, jak i łącznie – może potencjalnie prowadzić do emisji zanieczyszczeń. Co istotne, nie jest konieczne udowodnienie, że emisja ta faktycznie nastąpiła lub nastąpi w przyszłości.

Sam fakt magazynowania odpadów niebezpiecznych w ilości przekraczającej 50 ton zakłada potencjalną możliwość emisji. W związku z tym instalacją do magazynowania odpadów uznaje się cały obiekt wraz z infrastrukturą techniczną, niezbędną do prowadzenia działalności związanej z magazynowaniem odpadów niebezpiecznych.

Konkluzja

Podmioty prowadzące tymczasowe magazynowanie odpadów niebezpiecznych (zbieranie) muszą uzyskać pozwolenie zintegrowane, jeśli ich instalacja ma pojemność powyżej 50 ton.

W obliczu jednoznacznego stanowiska Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz powołanych wyroków sądów, konieczne jest dostosowanie się do przepisów przez wszystkie podmioty prowadzące działalność w zakresie gospodarki odpadami niebezpiecznymi, których pojemność instalacji przekracza 50 ton (cały obiekt wraz z infrastrukturą niezbędna do prowadzenia działalności).

Pozwolenie zintegrowane

Od 2002 roku, wraz z wprowadzeniem do polskiego prawa unijnej Dyrektywy IPPC dotyczącej zintegrowanego podejścia do ochrony środowiska, Ekologus Sp. z o.o. specjalizuje się w kompleksowym przygotowywaniu wniosków o wydanie Pozwoleń Zintegrowanych dla przedsiębiorstw z różnych sektorów przemysłu w całej Polsce.

Przy składaniu wniosku o nowe pozwolenie wymagane jest dołączenie Raportu początkowego, który określa stan jakości powierzchni ziemi. Raport ten opracowujemy na podstawie szczegółowych badań gleby, ziemi i wód gruntowych, przeprowadzanych na terenie instalacji objętej procedurą uzyskania pozwolenia.

Zapewniamy wsparcie przedsiębiorcom na każdym etapie procesu uzyskiwania Pozwoleń Zintegrowanych, oferując profesjonalne doradztwo oraz kompleksową obsługę formalną.

 

Autor artykułu:
Paulina Rączka
Ekologus Sp. z o.o.

Powrót

Może Cię również zainteresować

EKO check-lista na koniec 2023′ (i nie tylko)

EKO check-lista na koniec 2023′ (i nie tylko)

Na przedsiębiorcach spoczywa szereg obowiązków związanych z prowadzeniem działalności. Do dosyć istotnych należą obowiązki z zakresu ochrony środowiska. Za ich nieprzestrzeganie grożą kary finansowe od 500 zł do 1.000.000 zł, a w przypadku rażących…

29.12.2023

Czytaj dalej
Odpowiedź Eksperta: Czy potrzebna dodatkowa etykieta na pustych pojemnikach – kod odpadu 15 01 10*

Odpowiedź Eksperta: Czy potrzebna dodatkowa etykieta na pustych pojemnikach – kod odpadu 15 01 10*

PYTANIE: Jak interpretować zapis rozporządzenia Ministra Klimatu z 11.09.2020 r.  w sprawie szczegółowych wymagań dla magazynowania odpadów. Jako zakład wytwarzamy odpady o kodzie 15 01 10* – opakowania zawierające pozostałości substancji niebezpiecznych lub nimi…

31.05.2021

Czytaj dalej

Zaufali nam

PCC Consumer Products Czechowice S.A.

PCC Consumer Products Czechowice S.A. [2013 r.]

W uznaniu solidności i profesjonalizmu przedsiębiorstwa Ekologus Sp. z o.o. z przyjemnością udzielamy niniejszej firmie referencji.

(…) firma zawsze terminowo i z należytą starannością wywiązywała się z powierzonych jej zadań. Na szczególne uznanie zasługuje wysoki poziom merytoryczny sporządzanych opracowań teoretycznych oraz udzielenie profesjonalnych konsultacji i porad.

Dokumentacje środowiskowe - ikona

Dokumentacje
środowiskowe, pozwolenia zintegrowane

Więcej
Doradztwo i eko-outsourcing - ikona

Doradztwo
środowiskowe i EKO–consulting

Więcej
EKO-przeglądy, audyty, ISO - ikona

EKO-audyty
i EKO-przeglądy

Więcej
Monitoring stanu środowiska - ikona

Monitoring
stanu środowiska

Więcej

Szkolenia
i rozwój

Więcej
Rekultywacje i remediacje - ikona

Rekultywacje
i remediacje

Więcej
BHP i P. POŻ. - ikona

BHP
i P.POŻ

Więcej
Sorbenty, Zestawy awaryjne - ikona

Sprzedaż
sorbentów

Więcej