Zmiany w BDO od 2020

W dniu 1 stycznia 2020 roku weszło w życie Rozporządzenie Ministra Klimatu z dnia 11 grudnia 2019 roku w sprawie funkcjonowania Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami.

Wejście w życie przepisów w zakresie ewidencjonowania i sprawozdawczości w BDO wymusza na przedsiębiorcach wykonywanie szeregu nowych obowiązków. Szczególnie ważna wydaje się być znajomość obsługi BDO w odniesieniu do posługiwania się dokumentami elektronicznymi (np. elektroniczna karta przekazania odpadów). Udział w odpowiednich szkoleniach umożliwia uzyskanie niezbędnej wiedzy w przepisach prawnych i praktyczne zapoznanie się z warunkami funkcjonowania bazy BDO.

 

Wnioski na zbieranie i przetwarzanie odpadów

 

Ponadto w dalszym ciągu obowiązują zmiany wprowadzone w ustawie o odpadach dotyczące nowych wymagań przy opracowywaniu wniosku na zbieranie lub przetwarzanie odpadów. Nakładają one na wnioskodawcę szereg dodatkowych obowiązków, jak np. określenie maksymalnej masy poszczególnych rodzajów odpadów i maksymalnej łącznej masy wszystkich rodzajów odpadów, które mogą być magazynowane w tym samym czasie. Również największa masa odpadów, która mogłaby być magazynowana w tym samym czasie w instalacji oraz całkowita pojemności miejsca magazynowania odpadów muszą zostać doprecyzowane i zawarte we wniosku.

 

Zmiany we wnioskach od 2020

 

Rozszerzony został także zakres załączników do wniosku. Zgodnie z nowymi zapisami ustawy przedsiębiorca zobowiązany jest dołączyć do wniosku operat przeciwpożarowy uzgodniony z Powiatowym (Miejskim) Komendantem Straży Pożarnej oraz zaświadczenia i oświadczenia o niekaralności.

Wprowadzono również obligatoryjna kontrolę WIOŚ przy wydawaniu pozwolenia na przetwarzanie odpadów lub na wytwarzanie odpadów uwzględniającego zbieranie lub przetwarzanie odpadów.

Nowelizacja ustawy o odpadach nałożyła na zbierających i przetwarzających odpady oraz dokonujących odzysku odpadów poprzez rekultywację terenów niekorzystnie przekształconych obowiązek zabezpieczenia roszczeń w stosownej wysokości. Musi być również prowadzony stały monitoring miejsc magazynowania odpadów, które nie zostały uznane za odpady niepalne.

Wielość i złożoność zmian nastręcza przedsiębiorcom mnóstwo wątpliwości w interpretacji i właściwym wdrażaniu wymagań prawnych, zwłaszcza, że górny limit kary, jaka może zostać nałożona przez organy administracji wynosi aż 1 000 000 PLN.

 

Szkolenia z BDO

 

Dużym ułatwieniem w poruszaniu się w nowościach prawnych są odpowiednie szkolenia, które pomogą rozwiać wątpliwości i ułatwią przełożenie nowych wymagań na specyficzne warunki funkcjonowania przedsiębiorstwa. Na stronie internetowej BDO dostępne są bezpłatne webinaria z zakresu funkcjonowania nowej bazy BDO, jednakże wychodząc Państwu naprzeciw, wprowadziliśmy do swojej oferty spotkania wykładowo-warsztatowe z zakresy najnowszych zmian w BDO oraz gospodarki odpadami.

Możesz również umówić się na indywidualne spotkanie u Ciebie w przedsiębiorstwie z naszymi ekspertami z różnych dziedzin ochrony środowiska, m.in.:

  • gospodarki odpadami,
  • gospodarki opakowaniami,
  • gospodarki wodnej,
  • hałasu,
  • emisji do powietrza (LZO),
  • procesu inwestycyjnego,
  • rekultywacji i badań środowiska gruntowo-wodnego.

Skontaktuj się z nami mailowo – [email protected] lub telefonicznie: 606 914 909, podaj nam zakres swoich potrzeby i ilość osób do przeszkolenia, a my przygotujemy ofertę na konsultacje lub szkolenie dopasowane do Twoich oczekiwań.

 

„Trudne problemy pozostawione samie sobie, staną się jeszcze trudniejsze.” (prawo Murphy’ego)

 

Autor artykułu:

mgr inż. Marta Lis

Ekspert Ekologus ds. gospodarki odpadami

Powrót

Może Cię również zainteresować

Informacja o opakowaniach i odpadach opakowaniowych oraz o opłacie produktowej

Informacja o opakowaniach i odpadach opakowaniowych oraz o opłacie produktowej

Od dnia 1 stycznia 2014 r. obowiązują przepisy ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. z 2013 r., poz. 888), które określają: wymagania, jakim powinny odpowiadać…

31.03.2016

Czytaj dalej
BDO – kolejny obowiązek dla Przedsiębiorcy

BDO – kolejny obowiązek dla Przedsiębiorcy

Podstawowym obowiązkiem środowiskowym ogromnej grupy przedsiębiorców jest dokonywanie sprawozdań środowiskowych w ramach systemu BDO (Bazy Danych Odpadkowych). Jest to rejestr, w którym umieszczane są dane podmiotów, których działalność związana jest z szeroko rozumianym gospodarowaniem…

17.06.2022

Czytaj dalej

Zaufali nam

Miejski Zakład Komunikacyjny Bielsko-Biała

Miejski Zakład Komunikacyjny Bielsko-Biała [2001 r.]

Przedsiębiorstwo Ekologus wykonało dla naszego zakładu kilka ważnych opracowań, a mianowicie: analiza stanu zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego, bilans opadów, operat wodnoprawny.

Na podstawie powyższej dokumentacji mogliśmy uzyskać stosowne decyzje administracyjne pozwalające funkcjonować bez kolizji z obowiązującymi przepisami w zakresie ochrony środowiska.

Wszystkie opracowania zostały wykonane starannie, ze znajomością aktualnych przepisów i w sposób nie budzący zastrzeżeń ze strony jednostek zatwierdzająco-opiniujących.

Dokumentacje środowiskowe - ikona

Dokumentacje
środowiskowe, pozwolenia zintegrowane

Więcej
Doradztwo i eko-outsourcing - ikona

Doradztwo
środowiskowe i EKO–consulting

Więcej
EKO-przeglądy, audyty, ISO - ikona

EKO-audyty
i EKO-przeglądy

Więcej
Monitoring stanu środowiska - ikona

Monitoring
stanu środowiska

Więcej

Szkolenia
i rozwój

Więcej
Rekultywacje i remediacje - ikona

Rekultywacje
i remediacje

Więcej
BHP i P. POŻ. - ikona

BHP
i P.POŻ

Więcej
Sorbenty, Zestawy awaryjne - ikona

Sprzedaż
sorbentów

Więcej