Podsumowanie webinaru – “Dlaczego warto poukładać procesy oraz kwestie środowiskowe w swojej firmie?”

 

W dniu 9 maja 2023 r. w ramach poszerzania świadomości ekologicznej przedsiębiorców zorganizowaliśmy darmowy webinar z przedstawicielami firm PDCA Group oraz Signalo Sp. z o.o.

Program spotkania obejmował cztery bloki tematyczne

Pierwszy blok prowadziła Pani Agata Jendrusiewicz – Prokurent Ekologus Sp. z o.o. i omawiała następujące zagadnienia:

  • Konsekwencje wynikające z nieprzestrzegania przepisów ochrony środowiska
  • Obowiązek opłat i składania sprawozdań wynikający z przepisów ochrony środowiska – za co należy wnieść opłatę, najważniejsze terminy
  • Bazy w jakich należy składać sprawozdania
  • Kiedy należy uzyskać pozwolenia i zezwolenia z zakresu gospodarki odpadami
  • Przepisy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi – kogo dotyczą, najważniejsze obowiązki przedsiębiorców wprowadzających produkty w opakowaniach
  • Przepisy dotyczące ochrony powietrza oraz powierzchni ziemi – kogo dotyczą, najważniejsze obowiązki
  • Eko-przegląd – poszczególne etapy, po co się go wykonuje, korzyści z niego wynikające

Drugi blok prowadził Pan Marek Krasiński – przedstawiciel firmy PDCA Group i omawiał następujące zagadnienia:

  • Jak optymalizacja procesów wpływa na aspekty środowiskowe w firmie
  • Jak uwzględniać ekologię podczas optymalizacji procesów
  • Strategia Lean Green

Trzeci blok prowadził Pan Rafał Karel – przedstawiciel firmy Signalo Sp. z o.o. i omawiał następujące zagadnienia:

  • Jak oszczędzać koszty w firmach produkcyjnych i logistycznych – system Andon

Czwarty blok prowadził Pan Krzysztof Caputa – przedstawiciel firmy Signalo Sp. z o.o. i omawiał następujące zagadnienia:

  • Zapobieganie wypadkom oraz poprawa bezpieczeństwa pracy – rozwiązania Signalo Safety

Zachęcamy do obejrzenia nagrania z webinaru.

Ponadto po prelekcjach miała miejsce dyskusja z uczestnikami, podczas której nasi prelegenci rozwiewali wątpliwości uczestników i odpowiadali na liczne pytania.
Ta część nie ujęta jest w ww nagraniu.

 

Część merytoryczna

 

Przepisy ochrony środowiska nakładają na Przedsiębiorców – głównie produkcyjnych – bardzo dużą odpowiedzialność za stan otaczającego ich ekosystemu. Zakłady, które korzystają z zasobów naturalnych naszego środowiska lub na nie znacząco oddziałują, muszą funkcjonować w oparciu o uzyskane zezwolenia, pozwolenia i decyzje administracyjne. Kary nałożone na przedsiębiorcę, który nie posiada wymaganych prawem decyzji środowiskowych, bądź nie stosuje się do ich treści, mogą wynosić od 500 zł do nawet 1 000 000 zł.

Kluczowe obowiązki przedsiębiorców względem wymagań prawnych w zakresie ochrony środowiska:

  1. Sprawozdawczość – opłaty, KOBiZE, BDO

Na podmioty korzystające ze środowiska nałożony jest obowiązek corocznego składania sprawozdań za korzystanie ze środowiska. Opłaty wnosi się za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, a sprawozdanie składa się do Urzędu Marszałkowskiego do 31 marca następnego roku.

Opłaty środowiskowe ponosi się za wszystkie substancje wprowadzone do powietrza w sposób zorganizowany i niezorganizowany, w danym okresie rozliczeniowym. Warto zwrócić uwagę, że dotyczy to także środków dezynfekcyjnych (emisja LZO). Gdy roczna wysokość opłat dla jednego rodzaju korzystania ze środowiska:

  • nie przekracza 100 zł – opłat nie wnosi się oraz nie przedkłada się wykazów o zakresie korzystania ze środowiska;
  • przekracza 100 zł ale nie przekracza 800 zł – opłat nie wnosi się ale przedkłada się wykazy
    o zakresie korzystania ze środowiska.

Za wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza, niezależnie od ich wielkości, rodzaju i prowadzonej działalności czy stopnia szkodliwości dla środowiska, przedsiębiorca jest zobowiązany złożyć roczny raport do KOBiZE (Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami) do końca lutego następnego roku. Wprowadzanie gazów i pyłów w przedsiębiorstwie obejmuje  m.in. emisję z instalacji, urządzeń, używanych substancji, klimatyzacji, kotłów, wózków widłowych LPG czy samochodów służbowych.

Większość podmiotów prowadzących działalność w zakresie gospodarki odpadami i opakowaniami ma obowiązek wpisania się do BDO (Baza danych o produktach i opakowaniach oraz gospodarce odpadami). Celem BDO jest elektroniczne prowadzenie rejestru, ewidencji i sprawozdawczości. Takie sprawozdanie należy przedłożyć do 15 marca za cały poprzedni rok. Wpis do BDO jest niezbędny także w przypadku, gdy wytwarzanie odpadów z instalacji nie wymaga posiadania pozwolenia.

  1. Gospodarka odpadami

W przypadku prowadzenia instalacji, pozwolenie na wytwarzanie odpadów musi uzyskać wytwórca odpadów, który wytwarza:

  • powyżej 5000 Mg/rok odpadów innych niż niebezpieczne;
  • powyżej 1 MG/rok odpadów niebezpiecznych.

Zezwolenie wymagane jest w przypadku prowadzenia działalności w zakresie zbierania odpadów oraz przetwarzania odpadów w procesie odzysku i unieszkodliwiania.

  1. Gospodarka opakowaniami

Na przedsiębiorcy, który:

  • wprowadza opakowania;
  • wprowadza produkty w opakowaniach;
  • dystrybuuje produkty w opakowaniach;
  • eksportuje odpady opakowaniowe, opakowania czy produkty w opakowaniach;
  • dokonuje dostaw odpadów opakowaniowych i/lub produktów w opakowaniach na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej;

spoczywa szereg obowiązków nałożonych Ustawą o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. 2013 poz. 888).

Do najważniejszych obowiązków przedsiębiorców wprowadzających produkty w opakowaniach należą:

  • wpis do rejestru BDO;
  • prowadzenie ewidencji mas opakowań (z rozbiciem na rodzaje materiałów), w których wprowadzono do obrotu produkty w danym roku kalendarzowym i złożenie rocznego sprawozdania w BDO;
  • uzyskanie wymaganych poziomów recyklingu odpadów opakowaniowych;
  • prowadzenie publicznych kampanii edukacyjnych;
  • wyliczenia opłaty produktowej (za zamknięty rok) i uiszczenie jej do Urzędu Marszałkowskiego do 15 marca.
  1. Ochrona powietrza

Przedsiębiorca posiadający instalacje/urządzenia, jak np.:

  • kotły grzewcze, nagrzewnice, piece technologiczne;
  • malarnie, odlewnie, wtryskarki;
  • klejenie, czyszczenie rozpuszczalnikiem;
  • chów drobiu;

które emitują do powietrza substancje przez emitor/komin, w sposób zorganizowany, czyli wymuszony wentylacją, musi posiadać pozwolenie na wprowadzanie pyłów i gazów do powietrza lub zgłosić instalację niewymagającą pozwolenia na emisję pyłów i gazów.

  1. Ochrona powierzchni ziemi

Przedsiębiorstwo stosujące substancje sklasyfikowane jako niebezpieczne i/lub ropopochodne, powinno posiadać środki techniczne do zabezpieczenia przed niekontrolowanymi wyciekami m.in. przy stanowiskach pracy oraz w miejscu ich magazynowania. Każdy wyciek substancji niebezpiecznych należy niezwłocznie zabezpieczyć i unieszkodliwić, aby substancje niebezpieczne nie przedostały się do środowiska gruntowo-wodnego.

Przedsiębiorca powinien zadbać o świadomość swoich pracowników poprzez regularne szkolenia z metod postępowania na wypadek niekontrolowanego wycieku oraz jak używać i do jakich rodzajów substancji stosować posiadane środki techniczne i/lub zestawy awaryjne. Dobre nawyki u pracowników, to klucz do szybkiej reakcji w przypadku wycieku, minimalizacji negatywnego oddziaływania na środowisko, a tym samym ograniczenia kosztów jego naprawy.

 

Zapraszamy na kolejne webinary

W 2023 roku będziemy organizować kolejne bezpłatne webinary, podczas których będziemy prezentować istotne z naszego punktu widzenia zagadnienia z zakresu ochrony środowiska wraz z naszymi partnerami biznesowymi oraz zaproszonymi gośćmi.

Więcej informacji wkrótce na podstronie “Szkolenia i rozwój”
oraz w dziale szkoleń pod nr 606 914 909.

Powrót

Może Cię również zainteresować

Szkolenie zwiększające świadomość postępowania w przypadku zagrożenia przy stanowisku pracy

Szkolenie zwiększające świadomość postępowania w przypadku zagrożenia przy stanowisku pracy

W dniu 21 lutego 2022r., dzięki uprzejmości Browaru Zamkowego w Cieszynie oraz Pana Przemysława Mrozka, firma Ekologus miała przyjemność zorganizować szkolenie pokazowego na terenie zakładu z zakresu: „Zagrożeń przy stanowiskach pracy z praktycznym instruktażem wykorzystania zestawów…

16.03.2022

Czytaj dalej
Podsumowanie webinaru – “Dobre praktyki oznaczania miejsc magazynowania odpadów. Poziomu odzysku i recyklingu – jak poprawnie go wyliczyć?”

Podsumowanie webinaru – “Dobre praktyki oznaczania miejsc magazynowania odpadów. Poziomu odzysku i recyklingu – jak poprawnie go wyliczyć?”

  W dniu 16 marca 2023 r. w ramach poszerzania świadomości ekologicznej przedsiębiorców zorganizowaliśmy darmowy webinar z przedstawicielem firmy Silk Road Certification Sp. z o.o.. Celem webinaru było omówienie przepisów prawnych z zakresu gospodarki…

13.07.2023

Czytaj dalej

Zaufali nam

Elektrociepłownia „KRAKÓW” S.A.

Elektrociepłownia „KRAKÓW” S.A. [2008 r.]

(…) Firma EKOLOGUS przeprowadziła w grudniu 2007 r. szkolenie dla auditorów wewnętrznych Zintegrowanego Systemu Zarządzania funkcjonującego w oparciu o wymagania norm PN-EN ISO 9001, PN-EN ISO 14001 oraz PN-N 18001/OHSAS.

Pragnę wyrazić wysokie uznanie i zadowolenie ze współpracy z Firmą, która jest w pełni profesjonalną w swoich działaniach oraz bardzo elastyczną i otwartą na potrzeby klienta. (…)

Ekologus Sp. z o.o. jest firmą godną polecenia, ponieważ daje gwarancję spełnienia oczekiwań i wymiernych efektów szkolenia. (…)

Dokumentacje środowiskowe - ikona

Dokumentacje
środowiskowe, pozwolenia zintegrowane

Więcej
Doradztwo i eko-outsourcing - ikona

Doradztwo
środowiskowe i EKO–consulting

Więcej
EKO-przeglądy, audyty, ISO - ikona

EKO-audyty
i EKO-przeglądy

Więcej
Monitoring stanu środowiska - ikona

Monitoring
stanu środowiska

Więcej

Szkolenia
i rozwój

Więcej
Rekultywacje i remediacje - ikona

Rekultywacje
i remediacje

Więcej
BHP i P. POŻ. - ikona

BHP
i P.POŻ

Więcej
Sorbenty, Zestawy awaryjne - ikona

Sprzedaż
sorbentów

Więcej