Uzasadnienie celowości sporządzania rachunku kosztów środowiskowych w przedsiębiorstwach przemysłowych

Kraje członkowskie UE, w tym Polska, zobowiązane są do wykonywania rachunków ekonomicznych środowiska (EEA). Obowiązek wykonywania takich rachunków wynika z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 691/2011 z dnia 6 lipca 2011 r. w sprawie europejskich rachunków ekonomicznych środowiska (Dz.Urz. UE L 192 z 22.07.2011),  następnie zmienionego Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 538/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r (Dz. Urz. UE L 158/113). Wprowadza to na kraje członkowskie UE obowiązek sprawozdawczy w zakresie sporządzania tych rachunków i przekazywania danych sprawozdawczych do Komisji Europejskiej(Eurostatu).

W świetle wspomnianego rozporządzenia rachunki ekonomiczne środowiska sporządzane są w podziale na tzw. moduły, w tym moduł kosztów środowiskowych (wydatków na ochronę środowiska). Wejście w życie zmienionego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady skutkować będzie docelowo znaczną modyfikacją obecnie obowiązującej procedury sprawozdawczości statystycznej prowadzonej w Polsce w zakresie kosztów bieżących ochrony środowiska, która aktualnie ogranicza się w zasadzie wyłącznie do okresowo sporządzanego sprawozdania (Kwestionariusz o kosztach bieżących poniesionych na ochronę środowiska – OŚ 29/k) przez losowe wybrane podmioty. W konsekwencji w niedalekiej przyszłości wszystkie duże podmioty gospodarcze (jak i inne instytucje) zostaną zobligowane do stałego (w cyklach rocznych) sporządzania szczegółowych sprawozdań dotyczących szeroko rozumianych kosztów środowiskowych.

Obowiązki sprawozdawcze podmiotów gospodarczych wynikają z wielu zapisów Ustawy o statystyce publicznej (Dz. U. 1995, nr 88, poz. 439 z późn. zm.). M. in. art. 8 tej ustawy stanowi iż, „podmioty gospodarki narodowej i osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej zobowiązane do udzielania informacji i przekazywania danych statystycznych …”. A w art. 30 zapisano, że „Podmioty gospodarki narodowej są obowiązane do ….. przekazania ….. nieodpłatnie informacji i danych statystycznych dotyczących prowadzonej działalności i jej wyników w formach i terminach oraz według zasad metodologicznych określonych szczegółowo w programie badań statystycznych statystyki publicznej.”

Ponadto w art. 19 Ustawy o statystyce publicznej zapisano, że „Rada Ministrów zapewnia ujęcie w programach badań statystycznych statystyki publicznej badań mających podstawowe znaczenie dla obserwacji procesów społecznych i gospodarczych, a w szczególności: ….. badań koniecznych dla wykonania przyjętych przez Rzeczpospolitą Polską zobowiązań międzynarodowych.

W firmach prowadzących działalności przemysłową koszty środowiskowe stanowią znaczącą pozycję kosztów. Zgodnie z zasadami Głównego Urzędu Statystycznego oraz Biura Statystycznego Unii Europejskiej (EUROSTAT) całkowite nakłady na ochronę środowiska stanowią sumę wydatków inwestycyjnych i kosztów bieżących. Warto dodać, że Wytyczne EUROSTAT są rozpowszechnione i stosowane w innych krajach UE, a Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC – International Federation of Accountants) wydała „Wytyczne rachunkowości zarządzania środowiskowego”.

Dane o wydatkach i efektach rzeczowych inwestycji ochrony środowiska od 1999 r. prezentuje się zgodnie z Polską Klasyfikacją Statystyczną Dotyczącą Działalności i Urządzeń Związanych z Ochroną Środowiska, wprowadzoną Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 2 marca 1999r. (Dz. U. Nr 25, poz. 218), zgodną z wytycznymi EUROSTAT-u. Wydatki inwestycyjne są to nakłady finansowe lub rzeczowe, których celem jest stworzenie nowych środków trwałych lub ulepszenie (przebudowa, rozbudowa, rekonstrukcja, adaptacja lub modernizacja) istniejących obiektów majątku trwałego, a także nakłady na tzw. pierwsze wyposażenie inwestycji. Wydatki te dzielą się na nakłady na środki trwałe oraz pozostałe nakłady i są klasyfikowane wg 9 dziedzin ochrony środowiska (ochrona powietrza atmosferycznego i klimatu, gospodarka ściekowa i ochrona wód, itd.)

Opracowanie:

P. Małecki, A. Ociepa

Powrót

Może Cię również zainteresować

Publikacja Konkluzji BAT dla branży dużych obiektów energetycznego spalania paliw

Publikacja Konkluzji BAT dla branży dużych obiektów energetycznego spalania paliw

17 sierpnia 2017 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej opublikowano Decyzję w sprawie przyjęcia Konkluzji BAT dla branży LCP – dużych obiektów spalania paliw (ang. large combustion plants). Tym samym rozpoczął się 4-letni…

11.01.2018

Czytaj dalej
REMEDIACJA – czym jest, na czym polega, kiedy jest wymagana?

REMEDIACJA – czym jest, na czym polega, kiedy jest wymagana?

Słowo „remediacja” pochodzi od łacińskiego słowa „remedium” inaczej oznacza środek zaradczy. Remediacją gruntu nazywa się działanie, którego celem jest przywrócenie przyrodzie równowagi, którą zaburzył człowiek. Remediacja polega na zmniejszeniu ilości substancji…

15.06.2022

Czytaj dalej

Zaufali nam

Huta MAŁAPANEW Sp. z o.o.

Huta MAŁAPANEW Sp. z o.o. [2008 r.]

(…) firma EKOLOGUS Sp. z o.o. w Bielsku-Białej była doradcą i konsultantem w trakcie samodzielnego przygotowywania przez HUTĘ MAŁAPANEW Sp. z o.o. w Ozimku wniosku o pozwolenie zintegrowane (…).

W trakcie wykonywanych prac konsultingowych pracownicy EKOLOGUS Sp. z o.o. wykazali się wysokim profesjonalizmem, doskonałą znajomością wymagań prawnych oraz doświadczeniem zarówno w zakresie ochrony środowiska jak i w metodyce prac nad wnioskiem i formułowaniem jego treści (…).

Dokumentacje środowiskowe - ikona

Dokumentacje
środowiskowe, pozwolenia zintegrowane

Więcej
Doradztwo i eko-outsourcing - ikona

Doradztwo
środowiskowe i EKO–consulting

Więcej
EKO-przeglądy, audyty, ISO - ikona

EKO-audyty
i EKO-przeglądy

Więcej
Monitoring stanu środowiska - ikona

Monitoring
stanu środowiska

Więcej

Szkolenia
i rozwój

Więcej
Rekultywacje i remediacje - ikona

Rekultywacje
i remediacje

Więcej
BHP i P. POŻ. - ikona

BHP
i P.POŻ

Więcej
Sorbenty, Zestawy awaryjne - ikona

Sprzedaż
sorbentów

Więcej