EKO check-lista na koniec 2023′ (i nie tylko)

Na przedsiębiorcach spoczywa szereg obowiązków związanych z prowadzeniem działalności. Do dosyć istotnych należą obowiązki z zakresu ochrony środowiska. Za ich nieprzestrzeganie grożą kary finansowe od 500 zł do 1.000.000 zł, a w przypadku rażących naruszeń może nawet dojść do zamknięcia Zakładu. Zazwyczaj mniejszym przedsiębiorcom, wydaje się, że dopiero kiedy jest się “dużym graczem”, wówczas uruchamiają się obowiązki. Nic bardziej mylnego! Poniżej w artykule przytoczono te najważniejsze i najczęściej występujące rodzaje obowiązków oraz w jakim przypadku przedsiębiorca pod nie podlega.

Zobacz webinar Ekologus: “Najważniejsze obowiązki przedsiębiorcy – EKO check-lista na koniec roku”

webinar-eko check-lista

 

RODZAJE NAJWAŻNIEJSZYCH I NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCYCH OBOWIĄZKÓW PRZEDSIĘBIORCÓW

W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA – EKO CHECK-LISTA:

 

√ Emisje pyłów i gazów do powietrza:

 

1. Czy przedsiębiorstwo posiada instalacje/urządzenia, które emitują do powietrza substancje (normowane) przez emitor/komin, w sposób zorganizowany (wymuszony wentylacją), jak np.:

  • kotły grzewcze, nagrzewnice, piece technologiczne,
  • malarnie, odlewnie, wtryskarki,
  • klejenie, czyszczenie rozpuszczalnikiem,
  • chów drobiu?

JEŻELI TAK >> przedsiębiorstwo musi posiadać:

  • pozwolenie na wprowadzanie pyłów i gazów do powietrza
  • lub zgłosić instalację niewymagającą pozwolenia na emisję pyłów i gazów.

Uwaga!  Sprawdź czy Twój rodzaj instalacji podlega pod obowiązek posiadania pozwolenia / zgłoszenia:
>> Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 2 lipca 2010 r. w sprawie rodzajów instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszenia (Dz. U. z 2019 r., poz. 1510)
>> Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 2 lipca 2010 r. w sprawie przypadków, w których wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza z instalacji nie wymaga pozwolenia (Dz. U. z 2010 r., nr 130, poz. 881)

 

2. Czy przedsiębiorstwo posiada pozwolenie na wprowadzanie pyłów i gazów do powietrza?

JEŻELI TAK >> przedsiębiorstwo powinno wykonać:

    • (jeśli dotyczy) monitoring środowiskowy – pomiary emisji (ciągłe i/lub okresowe) zgodnie z terminem i zakresem nałożonym w posiadanej decyzji – pomiary należy wykonać przez akredytowane laboratorium, a wyniki przekazać do właściwych Organów;
    • (jeśli dotyczy) procedurę kalibracji i walidacji systemu do ciągłych pomiarów emisji do powietrza co najmniej raz w roku dla nowych systemów (lub po większej zmianie i/lub naprawie) lub co najmniej raz na trzy lata istniejącego systemu;
    • sprawdzenie czy w 2023 roku przekracza się lub zbliża się do maksymalnych wielkości emisji w pozwoleniu;
    • weryfikację terminu ważności decyzji – nowy wniosek należy złożyć w urzędzie najlepiej nie później niż 6 miesiące przed upłynięciem ważności decyzji.

 

√ Gospodarka odpadami:

 

1. Czy przedsiębiorstwo prowadzi instalację, która wytwarza:

  • powyżej 5000 Mg/rok odpadów innych niż niebezpieczne?
  • powyżej 1 Mg/rok odpadów niebezpiecznych?

JEŻELI TAK >> przedsiębiorstwo musi posiadać pozwolenie na wytwarzanie odpadów.

 

2. Czy przedsiębiorstwo prowadzi albo planuje prowadzić:

  • zbieranie odpadów od innych podmiotów?
  • przetwarzanie odpadów (procesy odzysku i unieszkodliwiania) swoich lub innych podmiotów?

JEŻELI TAK >>  przedsiębiorstwo musi posiadać zezwolenie na zbieranie i/lub przetwarzanie odpadów.

Uwaga! Uzyskanie zezwolenia musi być poprzedzone uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, dlatego należy wziąć pod uwagę dłuższy czas na procedowanie i otrzymanie decyzji.

 

3. Czy przedsiębiorstwo posiada ww pozwolenie i/lub zezwolenie, ale:

  • zbliża się/przekracza maks. ilości odpadów w nim podane?
  • zwiększa ilość wytwarzanych/zbieranych/przetwarzanych kodów odpadów?

JEŻELI TAK >>  przedsiębiorstwo musi wystąpić o jego aktualizację.

Uwaga! Niezbędne może okazać się wykonanie nowego operatu ppoż. a w przypadku zezwolenia – uzyskanie nowej decyzji środowiskowej.

 

√ Gospodarka opakowaniami:

 

1. Czy przedsiębiorstwo:

  • wprowadza na rynek opakowania?
  • wprowadza na rynek produkty w opakowaniach?
  • dystrybuuje produkty w opakowaniach?
  • eksportuje odpady opakowaniowe i/lub opakowania i/lub produkty w opakowaniach?
  • dokonuje dostawy odpadów opakowaniowych i/lub produktów w opakowaniach na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej?

JEŻELI TAK >>  na przedsiębiorstwie spoczywa szeregu obowiązków nałożonych ustawą o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. 2013 poz. 888), m.in:

    • wpis do rejestru = do bazy BDO,
    • prowadzenie ewidencji mas opakowań (z rozbiciem na rodzaje materiałów), w których wprowadzono do obrotu produkty w danym roku kalendarzowym (osobno na rynek polski i UE)
    • złożenie rocznego sprawozdania w BDO do 15 marca
    • uiszczenie opłaty produktowej do Urzędu Marszałk. do 15 marca

+ OBOWIĄZKI, KTÓRE MOŻE PRZEJĄĆ ORGANIZACJA ODZYSKU (po spisaniu stosownej umowy):

    • uzyskanie wymaganych poziomów recyklingu odpadów opakowaniowych,
    • prowadzenie publicznych kampanii edukacyjnych,
    • wyliczenia opłaty produktowej (za zamknięty rok).

 

√ Monitoring środowiska – obowiązkowe pomiary:

 

  1. Czy przedsiębiorstwo zrealizowało wszystkie obowiązkowe pomiary środowiskowe wyznaczone w posiadanych decyzjach?
    Uwaga! Przy corocznych pomiarach należy pamiętać, aby nie przekroczyć 365 dni od ostatniego pomiaru! 
  2. Czy przekazano sprawozdania z pomiarów do właściwych organów – nie później niż 30 dni od ich wykonania w przypadku pomiarów okresowych.
  3. Czy przedsiębiorca (z wybranych rejonów Polski), będący właścicielem budynku, gdzie przebywają pracownicy określoną ilość godzin w ciągu dnia/roku, wykonał coroczny pomiary stężenia radonu w powietrzu? (więcej o pomiarze stężenia radonu w artykule w Bazie wiedzy)
  4. Czy obowiązkowe pomiary i pobory były akredytowane?
  5. Czy wykonany został okresowy przegląd techniczny instalacji?

 

√ Sprawozdawczość środowiskowa:

 

1. ZBIORCZE SPRAWOZDANIE ZA KORZYSTANIE ZE ŚRODOWISKA:

Na podmioty korzystające ze środowiska nałożony jest obowiązek corocznego składanie sprawozdań za korzystanie ze środowiska.

Opłaty wnosi się za:

  1. wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza (np. z kotłowni, z procesów technologicznych np.: malowanie, lakierowanie, spawanie, wędzenie ze spalania paliw w silnikach spalinowych, z przeładunku benzyn silnikowych np.: stacje paliw, z chowu lub hodowli drobiu),
  2. emisję gazów cieplarnianych w ramach przydzielonych uprawnień,
  3. składowanie odpadów.

Niezbędne jest wykonanie:

  • WYLICZENIA opłaty należy wykonać na podstawie Obwieszczenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 4 sierpnia 2023 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2024 (M.P. 2023 poz. 914).
  • SPRAWOZDANIA za zamknięty rok trzeba złożyć do 31 marca następnego roku do Urzędu Marszałkowskiego (art. 277 ustawy – Prawo ochrony środowiska).
  • WNIESIENIA OPŁATY ŚRODOWISKOWEJ za wszystkie substancje wprowadzone do powietrza w sposób zorganizowany i niezorganizowany, w danym okresie rozliczeniowym. Dotyczy to także środków dezynfekcyjnych – emisja LZO.

W zależności od wysokości opłaty dla jednego korzystania ze środowiska, należy wykonać następujące obowiązki:

opłaty za korzystanie ze środowiska

 

2. SPRAWOZDANIE ZA EMISJĘ PYŁÓW I GAZÓW DO POWIETRZA – RAPORT DO KOBiZE

Niezależnie od wielkości, rodzaju prowadzonej działalności, czy stopnia szkodliwości dla środowiska, Przedsiębiorca za wprowadzanie pyłów i gazów do środowiska jest zobowiązany do końca lutego następnego roku złożyć roczny raport do Krajowej bazy o emisjach gazów cielparnianych i innych substancji – KOBiZE >>https://krajowabaza.kobize.pl/.

Kto składa raport do KOBiZE?

Niezależnie od wielkości, rodzaju prowadzonej działalności, czy stopnia szkodliwości dla środowiska, raport do KOBiZE ma obowiązek składać każde przedsiębiorstwo posiadające pozwolenie na wprowadzanie pyłów i gazów do powietrza oraz (nie koniecznie posiadając pozwolenie) powodujące emisję pyłów i gazów do powietrza poprzez m.in. instalacje, urządzenia, używane substancje, klimatyzacje, kotły, wózki widłowe (LPG), samochody służbowe. Jeżeli nadal nie jesteś pewien, odpowiedz na poniższe pytania – już jedna twierdząca odpowiedź nakłada obowiązek raportowania się.

  1. Czy rozliczasz zakup paliwa w firmie?
    – z samochodu (osobowego, ciężarowego)
    – z wózka widłowego (na olej lub gaz)
    – z kosiarki spalinowej lub piły spalinowej
  2. Czy posiadasz w firmie kocioł o mocy cieplnej do 5 MW (na węgiel, olej, gaz)?
  3. Czy generujesz emisję lotnych związków?
    np. przez użycie rozpuszczalników, dezynfekcję powierzchni
  4. Czy podczas przeglądu klimatyzacji uzupełniany był czynnik chłodzący?

 

3. SPRAWOZDANIE ZA PRODUKTY W OPAKOWANIACH I GOSPODAROWANIE ODPADAMI – RAPORT DO BDO

Celem Bazy danych o produktach w opakowaniach oraz o gospodarce odpadami – BDO (>> https://rejestr-bdo.mos.gov.pl/) jest elektroniczne prowadzenie:

  • rejestru,
  • ewidencji,
  • sprawozdawczości (do 15 marca)

W BDO należy prowadzić ewidencję odpadową na bieżąco. Zalecane jest również monitorowanie ilość wytworzonych/zebranych/przetworzonych odpadów np. kwartalnie w odniesieniu do limitów w posiadanych decyzjach odpadowych. Dobrą praktyką jest założenie w BDO już na początku roku kart ewidencji dla wszystkich kodów odpadów posiadanych w decyzji/decyzjach.

Uwaga! Tylko do końca bieżącego roku kalendarzowego można założyć w BDO kartę ewidencji na dany kod odpadu. Po 31.12. jest już to niemożliwe!

Uwaga! Pamiętaj o uiszczeniu opłaty rocznej za rejestr w BDO!

 

Kto ma obowiązek wpisania się do BDO?

  • wytwarzający, transportujący, przetwarzający, zbierający odpady,
  • wprowadzający na terytorium kraju produkty w opakowaniach, oleje smarowe, baterie lub akumulatory, pojazdy, sprzęt elektryczny lub elektroniczny.

Uwaga!  Zobacz dla jakich rodzajów odpadów i ilości odpadów nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów >> link (Dz.U. 2029 poz 2531)

 

Potrzebujesz wsparcia w:

  • aktualizacji posiadanej / uzyskaniu nowej decyzji z zakresu emisji, gospodarki odpadami czy decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach?
  • przeprowadzenia akredytowanych pomiarów środowiska?
  • sprawozdawczości środowiskowej?

Napisz do nas, a my przygotujemy dla Ciebie propozycję współpracy: sekretariat@ekologus.pl

 

Opracowanie:
Agata Jendrusiewicz – Prokurent Ekologus Sp. z o.o.

Powrót

Może Cię również zainteresować

Odpowiedź Eksperta: Rozbudowa Zakładu a konieczność uzyskania decyzji środowiskowej

Odpowiedź Eksperta: Rozbudowa Zakładu a konieczność uzyskania decyzji środowiskowej

Pytanie: Czy rozbudowa Zakładu o nową halę magazynową (o powierzchni mniejszej niż 1 ha) wymaga uzyskania decyzji środowiskowej? Odpowiedź: Zagadnienie konieczności uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest regulowane ustawą z dnia 3 października…

08.06.2020

Czytaj dalej
Poznaj najnowszą ofertę Usług Eksperckich

Poznaj najnowszą ofertę Usług Eksperckich

Prowadzenie działalności biznesowej przekłada się na korzystanie z zasobów środowiska i oddziaływanie na różne jego komponenty (powietrze, woda, ziemia, hałas, powstawanie odpadów). Wiąże się to z koniecznością posiadania i uaktualniania pozwoleń oraz decyzji administracyjnych, sprawozdawczością, a także dużą…

07.04.2014

Czytaj dalej

Zaufali nam

Jednostka Wojskowa

Jednostka Wojskowa [2006 r.]

(…) Nasza Jednostka kierując się w/w przepisami podjęła w grudniu 2006 roku współpracę z firmą „Ekologus”. Kompleksowe usługi w zakresie szkoleń na temat zastosowania przepisów prawa ochrony środowiska, podstaw wdrażania systemu HACCP w zakładach branży spożywczej, (…) i wdrożenie w Jednostce Wojskowej systemu Analizy Zagrożeń i Krytycznych Punktów Kontroli, spowodowało, że świadczone przez nas usługi dla konsumentów są obecnie na wysokim poziomie. Jednocześnie jesteśmy przekonani, że uniknięcie poważnych problemów dotyczących niezastosowania się do obowiązujących przepisów prawnych oraz podniesienie jakości Pracy Służby Żywnościowej to efekt współpracy z firmą Ekologus.

Doświadczenie, zaangażowanie i profesjonalizm, przedstawicieli firmy EKOLOGUS, wdrażających system HACCP są godne polecenia co niniejszym czynimy.

Dokumentacje środowiskowe - ikona

Dokumentacje
środowiskowe, pozwolenia zintegrowane

Więcej
Doradztwo i eko-outsourcing - ikona

Doradztwo
środowiskowe i EKO–consulting

Więcej
EKO-przeglądy, audyty, ISO - ikona

EKO-audyty
i EKO-przeglądy

Więcej
Monitoring stanu środowiska - ikona

Monitoring
stanu środowiska

Więcej

Szkolenia
i rozwój

Więcej
Rekultywacje i remediacje - ikona

Rekultywacje
i remediacje

Więcej
BHP i P. POŻ. - ikona

BHP
i P.POŻ

Więcej
Sorbenty, Zestawy awaryjne - ikona

Sprzedaż
sorbentów

Więcej