Podsumowanie webinaru – “Dlaczego warto poukładać procesy oraz kwestie środowiskowe w swojej firmie?”
W dniu 9 maja 2023 r. w ramach poszerzania świadomości ekologicznej przedsiębiorców zorganizowaliśmy darmowy webinar z przedstawicielami firm PDCA Group oraz Signalo Sp. z o.o.
Program spotkania obejmował cztery bloki tematyczne
Pierwszy blok prowadziła Pani Agata Jendrusiewicz – Prokurent Ekologus Sp. z o.o. i omawiała następujące zagadnienia:
- Konsekwencje wynikające z nieprzestrzegania przepisów ochrony środowiska
- Obowiązek opłat i składania sprawozdań wynikający z przepisów ochrony środowiska – za co należy wnieść opłatę, najważniejsze terminy
- Bazy w jakich należy składać sprawozdania
- Kiedy należy uzyskać pozwolenia i zezwolenia z zakresu gospodarki odpadami
- Przepisy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi – kogo dotyczą, najważniejsze obowiązki przedsiębiorców wprowadzających produkty w opakowaniach
- Przepisy dotyczące ochrony powietrza oraz powierzchni ziemi – kogo dotyczą, najważniejsze obowiązki
- Eko-przegląd – poszczególne etapy, po co się go wykonuje, korzyści z niego wynikające
Drugi blok prowadził Pan Marek Krasiński – przedstawiciel firmy PDCA Group i omawiał następujące zagadnienia:
- Jak optymalizacja procesów wpływa na aspekty środowiskowe w firmie
- Jak uwzględniać ekologię podczas optymalizacji procesów
- Strategia Lean Green
Trzeci blok prowadził Pan Rafał Karel – przedstawiciel firmy Signalo Sp. z o.o. i omawiał następujące zagadnienia:
- Jak oszczędzać koszty w firmach produkcyjnych i logistycznych – system Andon
Czwarty blok prowadził Pan Krzysztof Caputa – przedstawiciel firmy Signalo Sp. z o.o. i omawiał następujące zagadnienia:
- Zapobieganie wypadkom oraz poprawa bezpieczeństwa pracy – rozwiązania Signalo Safety
Zachęcamy do obejrzenia nagrania z webinaru.
Ponadto po prelekcjach miała miejsce dyskusja z uczestnikami, podczas której nasi prelegenci rozwiewali wątpliwości uczestników i odpowiadali na liczne pytania.
Ta część nie ujęta jest w ww nagraniu.
Część merytoryczna
Przepisy ochrony środowiska nakładają na Przedsiębiorców – głównie produkcyjnych – bardzo dużą odpowiedzialność za stan otaczającego ich ekosystemu. Zakłady, które korzystają z zasobów naturalnych naszego środowiska lub na nie znacząco oddziałują, muszą funkcjonować w oparciu o uzyskane zezwolenia, pozwolenia i decyzje administracyjne. Kary nałożone na przedsiębiorcę, który nie posiada wymaganych prawem decyzji środowiskowych, bądź nie stosuje się do ich treści, mogą wynosić od 500 zł do nawet 1 000 000 zł.
Kluczowe obowiązki przedsiębiorców względem wymagań prawnych w zakresie ochrony środowiska:
- Sprawozdawczość – opłaty, KOBiZE, BDO
Na podmioty korzystające ze środowiska nałożony jest obowiązek corocznego składania sprawozdań za korzystanie ze środowiska. Opłaty wnosi się za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, a sprawozdanie składa się do Urzędu Marszałkowskiego do 31 marca następnego roku.
Opłaty środowiskowe ponosi się za wszystkie substancje wprowadzone do powietrza w sposób zorganizowany i niezorganizowany, w danym okresie rozliczeniowym. Warto zwrócić uwagę, że dotyczy to także środków dezynfekcyjnych (emisja LZO). Gdy roczna wysokość opłat dla jednego rodzaju korzystania ze środowiska:
- nie przekracza 100 zł – opłat nie wnosi się oraz nie przedkłada się wykazów o zakresie korzystania ze środowiska;
- przekracza 100 zł ale nie przekracza 800 zł – opłat nie wnosi się ale przedkłada się wykazy
o zakresie korzystania ze środowiska.
Za wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza, niezależnie od ich wielkości, rodzaju i prowadzonej działalności czy stopnia szkodliwości dla środowiska, przedsiębiorca jest zobowiązany złożyć roczny raport do KOBiZE (Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami) do końca lutego następnego roku. Wprowadzanie gazów i pyłów w przedsiębiorstwie obejmuje m.in. emisję z instalacji, urządzeń, używanych substancji, klimatyzacji, kotłów, wózków widłowych LPG czy samochodów służbowych.
Większość podmiotów prowadzących działalność w zakresie gospodarki odpadami i opakowaniami ma obowiązek wpisania się do BDO (Baza danych o produktach i opakowaniach oraz gospodarce odpadami). Celem BDO jest elektroniczne prowadzenie rejestru, ewidencji i sprawozdawczości. Takie sprawozdanie należy przedłożyć do 15 marca za cały poprzedni rok. Wpis do BDO jest niezbędny także w przypadku, gdy wytwarzanie odpadów z instalacji nie wymaga posiadania pozwolenia.
- Gospodarka odpadami
W przypadku prowadzenia instalacji, pozwolenie na wytwarzanie odpadów musi uzyskać wytwórca odpadów, który wytwarza:
- powyżej 5000 Mg/rok odpadów innych niż niebezpieczne;
- powyżej 1 MG/rok odpadów niebezpiecznych.
Zezwolenie wymagane jest w przypadku prowadzenia działalności w zakresie zbierania odpadów oraz przetwarzania odpadów w procesie odzysku i unieszkodliwiania.
- Gospodarka opakowaniami
Na przedsiębiorcy, który:
- wprowadza opakowania;
- wprowadza produkty w opakowaniach;
- dystrybuuje produkty w opakowaniach;
- eksportuje odpady opakowaniowe, opakowania czy produkty w opakowaniach;
- dokonuje dostaw odpadów opakowaniowych i/lub produktów w opakowaniach na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej;
spoczywa szereg obowiązków nałożonych Ustawą o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. 2013 poz. 888).
Do najważniejszych obowiązków przedsiębiorców wprowadzających produkty w opakowaniach należą:
- wpis do rejestru BDO;
- prowadzenie ewidencji mas opakowań (z rozbiciem na rodzaje materiałów), w których wprowadzono do obrotu produkty w danym roku kalendarzowym i złożenie rocznego sprawozdania w BDO;
- uzyskanie wymaganych poziomów recyklingu odpadów opakowaniowych;
- prowadzenie publicznych kampanii edukacyjnych;
- wyliczenia opłaty produktowej (za zamknięty rok) i uiszczenie jej do Urzędu Marszałkowskiego do 15 marca.
- Ochrona powietrza
Przedsiębiorca posiadający instalacje/urządzenia, jak np.:
- kotły grzewcze, nagrzewnice, piece technologiczne;
- malarnie, odlewnie, wtryskarki;
- klejenie, czyszczenie rozpuszczalnikiem;
- chów drobiu;
które emitują do powietrza substancje przez emitor/komin, w sposób zorganizowany, czyli wymuszony wentylacją, musi posiadać pozwolenie na wprowadzanie pyłów i gazów do powietrza lub zgłosić instalację niewymagającą pozwolenia na emisję pyłów i gazów.
- Ochrona powierzchni ziemi
Przedsiębiorstwo stosujące substancje sklasyfikowane jako niebezpieczne i/lub ropopochodne, powinno posiadać środki techniczne do zabezpieczenia przed niekontrolowanymi wyciekami m.in. przy stanowiskach pracy oraz w miejscu ich magazynowania. Każdy wyciek substancji niebezpiecznych należy niezwłocznie zabezpieczyć i unieszkodliwić, aby substancje niebezpieczne nie przedostały się do środowiska gruntowo-wodnego.
Przedsiębiorca powinien zadbać o świadomość swoich pracowników poprzez regularne szkolenia z metod postępowania na wypadek niekontrolowanego wycieku oraz jak używać i do jakich rodzajów substancji stosować posiadane środki techniczne i/lub zestawy awaryjne. Dobre nawyki u pracowników, to klucz do szybkiej reakcji w przypadku wycieku, minimalizacji negatywnego oddziaływania na środowisko, a tym samym ograniczenia kosztów jego naprawy.
Zapraszamy na kolejne webinary
W 2023 roku będziemy organizować kolejne bezpłatne webinary, podczas których będziemy prezentować istotne z naszego punktu widzenia zagadnienia z zakresu ochrony środowiska wraz z naszymi partnerami biznesowymi oraz zaproszonymi gośćmi.
Więcej informacji wkrótce na podstronie “Szkolenia i rozwój”
oraz w dziale szkoleń pod nr 606 914 909.