Rewolucja w decyzjach o warunkach zabudowy – co zmienia się od 2026?

Od 1 stycznia 2026 r. decyzje o warunkach zabudowy (tzw. WZ) będą mogły być wydawane wyłącznie w gminach, które uchwaliły plan ogólny (zastępujący dotychczasowe studium uwarunkowań). W konsekwencji w gminach, które nie przyjmą planu ogólnego do wskazanego terminu, wstrzymane zostanie wydawanie WZ dla nowych inwestycji. Brak planu ogólnego będzie oznaczał brak możliwości wydania WZ.

Warto zaznaczyć, że plan ogólny, który zastąpi studium uwarunkowań, ma kilka istotnych zalet:

  • jest aktem prawa miejscowego, co oznacza, że jego zapisy są wiążące,

  • upraszcza system planowania przestrzennego,

  • zwiększa przewidywalność inwestycyjną,

  • zapewnia większą spójność między dokumentami planistycznymi i decyzjami administracyjnymi.
     

Plan ogólny danej gminy, po jego uchwaleniu, można sprawdzić w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP) gminy, lokalnym systemie informacji przestrzennej (SIP) lub bezpośrednio w urzędzie gminy, najczęściej w wydziale planowania przestrzennego. Dodatkowo plan ogólny będzie dostępny w ogólnopolskim Rejestrze Urbanistycznym, co ułatwi wyszukiwanie aktualnych dokumentów planistycznych.

 

Wpływ zmian na decyzję środowiskową (DŚU)

Decyzja środowiskowa (DŚU) jest wstępnym krokiem w procesie inwestycyjnym. Dla inwestycji planowanych na obszarach bez miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego konieczne jest następnie uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy (WZ). W decyzji WZ określane są szczegółowe parametry inwestycji, zgodnie z ustaleniami wynikającymi z decyzji środowiskowej.

 

Jak zmiany wpłyną na inwestorów?

Choć obowiązywanie studiów zostało przedłużone do 30 czerwca 2026 r., to od początku 2026 r. wydawanie nowych decyzji o WZ będzie możliwe tylko w gminach posiadających plan ogólny. Oznacza to, że nawet w przypadku ważnego studium uwarunkowań, bez uchwalonego planu ogólnego inwestor nie otrzyma WZ. Samo „stare” studium nie będzie wystarczające.

Z punktu widzenia inwestorów sytuacja ta jest niekorzystna, ponieważ nie ma pewności, że wszystkie gminy zdążą opracować plan ogólny do 1 stycznia 2026 r., a nawet do wydłużonego terminu – 30 czerwca 2026 r. W rezultacie może dojść do znaczących opóźnień w realizacji planów inwestycyjnych, w tym również do wzrostu kosztów finansowania przedsięwzięć.

 

Kroki, które muszą podjąć inwestorzy: 

  • Sprawdzić, czy gmina ma plan ogólny lub kiedy planuje go uchwalić. Warto także monitorować publiczne ogłoszenia o przyjęciu planu, aby nie przegapić terminu.

  • Upewnić się, że cała procedura inwestycyjna (decyzja środowiskowa, WZ, pozwolenie na budowę) jest zgodna z nowymi przepisami.

  • Pamiętać, że brak planu ogólnego może zablokować inwestycję – nawet jeśli decyzja środowiskowa została już wydana. W konsekwencji należy uwzględnić ryzyko odroczenia inwestycji w swojej analizie biznesowej.

 

Sytuacja gmin z obowiązującym MPZP: czy zmiany ich ominą?

Jeżeli gmina ma miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – decyzja o warunkach zabudowy (WZ) nie jest wymagana. Inwestycja może być realizowana na podstawie ustaleń MPZP oraz innych decyzji administracyjnych (np. pozwolenia na budowę, decyzji środowiskowej, jeśli jest wymagana).

Od 2026 r. – w gminach z obowiązującym MPZP zmiany w przepisach o planie ogólnym nie wpływają na możliwość inwestowania – plan miejscowy „zastępuje” potrzebę decyzji o warunkach zabudowy. Jest to istotne uproszczenie dla tych gmin, ponieważ nie muszą one przyspieszać procedury uchwalania planu ogólnego w kontekście utrzymania procedur inwestycyjnych dla inwestorów.

 

Kluczowe wnioski na 2026 rok

  • Plan ogólny stanie się warunkiem koniecznym dla nowych decyzji WZ.

  • Brak planu ogólnego oznacza brak WZ i tym samym brak możliwości realizacji inwestycji.

  • Decyzja środowiskowa będzie nadal wymagana, ale sama nie wystarczy – nie gwarantuje możliwości rozpoczęcia budowy. Inwestorzy powinni uwzględnić nowe warunki planistyczne już na etapie analizy przedinwestycyjnej.

 

Masz pytania dotyczące planu ogólnego lub wpływu zmian na Twoją inwestycję?
Skontaktuj się z nami – pomożemy ocenić ryzyka, sprawdzić stan planowania przestrzennego w Twojej gminie i przygotować strategię działania zgodną z nadchodzącymi przepisami.

Zapraszamy do kontaktu!

Powrót

Może Cię również zainteresować

Odpowiedź Eksperta: Rozbudowa Zakładu a konieczność uzyskania decyzji środowiskowej

Odpowiedź Eksperta: Rozbudowa Zakładu a konieczność uzyskania decyzji środowiskowej

Pytanie: Czy rozbudowa Zakładu o nową halę magazynową (o powierzchni mniejszej niż 1 ha) wymaga uzyskania decyzji środowiskowej? Odpowiedź: Zagadnienie konieczności uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest regulowane ustawą z dnia 3 października…

08.06.2020

Czytaj dalej
Kiedy niezbędne jest posiadanie pozwolenia wodnoprawnego?

Kiedy niezbędne jest posiadanie pozwolenia wodnoprawnego?

Zapraszamy do zapoznania się ze zaktualizowanym artykułem tutaj   Pozwolenie wodnoprawne jest dokumentem, który umożliwia podmiotowi m.in. wykonanie urządzenia wodnego, gromadzenie ścieków, odprowadzanie wód powierzchniowych itp. Wydawane jest w drodze decyzji administracyjnej…

28.10.2016

Czytaj dalej

Zaufali nam

TOORANK S.A.

TOORANK S.A. [2013 r.]

(…) Grupa Ekologus Sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej wykonała prace obejmujące ekspertyzy związane z ochroną środowiska.

(…) Rekomenduję Firmę Grupa Ekologus Sp. z o.o. jako solidną, wiarygodną, profesjonalną oraz w pełni przygotowaną do kompleksowego wykonania wszystkich zleconych zadań.

Dokumentacje środowiskowe - ikona

Dokumentacje
środowiskowe, pozwolenia zintegrowane

Więcej
Doradztwo i eko-outsourcing - ikona

Doradztwo
środowiskowe i EKO–consulting

Więcej
EKO-przeglądy, audyty, ISO - ikona

EKO-audyty
i EKO-przeglądy

Więcej
Monitoring stanu środowiska - ikona

Monitoring
stanu środowiska

Więcej

Szkolenia
i rozwój

Więcej
Rekultywacje i remediacje - ikona

Rekultywacje
i remediacje

Więcej
BHP i P. POŻ. - ikona

BHP
i P.POŻ

Więcej
Sorbenty, Zestawy awaryjne - ikona

Sprzedaż
sorbentów

Więcej