Nowe inwestycje w Przedsiębiorstwie – brak współpracy służb ds. rozwoju ze służbami ochrony środowiska
Obserwuję jako zjawisko bardzo częste, wręcz nagminny brak wzajemnej wymiany informacji między służbami odpowiedzialnymi za inwestycje, czyli planowanie i rozwój Firmy, a służbami ochrony środowiska. Dotyczy to głównie etapu przedrealizacyjnego, czyli informacji o:
- rodzaju i wielkości planowanych przedsięwzięć,
- komponentach środowiska, na które będą lub mogą one oddziaływać,
- zakładanych terminach oddania do użytkowania.
Służby ds. inwestycji planują nowe przedsięwzięcia, a nie uzgadniają z służbami ochrony środowiska zakresu koniecznych działań, jakie zakład musi wykonać przed złożeniem dokumentacji (KIP lub ROŚ) do urzędu w celu otrzymania Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Zarząd często goni termin oddania nowej inwestycji do użytku i często zapomina, że zanim uruchomi się procedury administracyjne, należy poprzedzić je:
Oceną stanu jakości środowiska gruntowo-wodnego obejmującego teren planowanej inwestycji, mającą na celu stwierdzenie braku występowania lub obecności w glebie, ziemi i wodach podziemnych substancji mogących stanowić zagrożenie dla zdrowia lub życia człowieka oraz dla środowiska. Wymóg ten nakłada Ustawa POŚ i Rozporządzenie Ministra Środowiska z 2016 poz.1395.
- Jakie substancje należy szukać i badać?
- Jak wyznaczać sekcje pod pobory próbek?
- Ile punktów określać i jak głęboko wiercić?
Na te i wiele innych pytań dotyczących sposobu prowadzenia oceny stanu jakości powierzchni ziemi, otrzymacie Państwo odpowiedzi na szkoleniu:
25 maja 2020 “Ocena stanu środowiska gruntowo-wodnego”
A co jeśli instalacja zostanie wybudowana przed uzgodnieniami z organami?
Niejednokrotnie zdarza się, że jesteśmy zaproszeni do wykonania Oceny stanu jakości powierzchni ziemi, wyznaczamy na mapie sekcje, punkty poboru próbek gleby i ziemi, a po przyjeździe w teren okazuje się, że część inwestycji już stoi (co np. uniemożliwia wykonanie odwiertów). Głównymi kryteriami pośpiechu, wg mnie, są czas i szybka realizacja planowanych zamówień, często w celu spłaty zaciągniętych zobowiązań na inwestycje.
- Co jeśli okaże się, że w pobliżu planowanej, rozpoczętej lub już stojącej nowej inwestycji stwierdzi się obecność zanieczyszczeń, których wartości dopuszczalne są przekroczone?
- Czy służby odpowiedzialne za inwestycje wiedzą, że w przypadku stwierdzenia przekroczeń wartości dopuszczalnych dla badanych substancji, może nastąpić kwalifikacja tego terenu do przeprowadzenia procesu remediacji, czyli oczyszczania? Co się z tym wiąże:
- Wymagana jest kolejna dokumentacja – Projekt Planu remediacji
- Kolejne uzgodnienia z nowym organem RDOŚ
- Oczyszczenie terenu, które może wiązać się z wyłączeniem go spod inwestycji.
- Czy służby ds. inwestycji zdają sobie sprawę z faktu, że jeśli nie zbadają terenu przed rozpoczęciem inwestycji, mogą narazić się na jej wstrzymanie, nawet na wiele miesięcy jak nie lat?
Co powinien zrobić inwestor lub przedsiębiorca, który w wyniku przeprowadzonych badań stwierdził występowanie historycznych zanieczyszczeń?
- Czy wiesz jakie grożą konsekwencje prawne?
- Czy oraz gdzie powinien się zgłosić?
Odpowiedzi na trzy ostatnie pytania uzyskasz w artykule na naszej stronie:
Kliknij na Artykuł: >>”Czym są historyczne zanieczyszczenia i jakie obowiązki ma właściciel gruntu?”<<
Autor artykułu:
mgr inż. Anna Buchta
Prezes Ekologus Sp. z o.o.