Nowe inwestycje w Przedsiębiorstwie – brak współpracy służb ds. rozwoju ze służbami ochrony środowiska

Obserwuję jako zjawisko bardzo częste, wręcz nagminny brak wzajemnej wymiany informacji między służbami odpowiedzialnymi za inwestycje, czyli planowanie i rozwój Firmy, a służbami ochrony środowiska. Dotyczy to głównie etapu przedrealizacyjnego, czyli informacji o:

  • rodzaju i wielkości planowanych przedsięwzięć,
  • komponentach środowiska, na które będą lub mogą one oddziaływać,
  • zakładanych terminach oddania do użytkowania.

Służby ds. inwestycji planują nowe przedsięwzięcia, a nie uzgadniają z służbami ochrony środowiska zakresu koniecznych działań, jakie zakład musi wykonać przed złożeniem dokumentacji (KIP lub ROŚ) do urzędu w celu otrzymania Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Zarząd często goni termin oddania nowej inwestycji do użytku i często zapomina, że zanim uruchomi się procedury administracyjne, należy poprzedzić je:
Oceną stanu jakości środowiska gruntowo-wodnego obejmującego teren planowanej inwestycji, mającą na celu stwierdzenie braku występowania lub obecności w glebie, ziemi i wodach podziemnych substancji mogących stanowić zagrożenie dla zdrowia lub życia człowieka oraz dla środowiska. Wymóg ten nakłada Ustawa POŚ i Rozporządzenie Ministra Środowiska z 2016 poz.1395.

  • Jakie substancje należy szukać i badać?
  • Jak wyznaczać sekcje pod pobory próbek?
  • Ile punktów określać i jak głęboko wiercić?

Na te i wiele innych pytań dotyczących sposobu prowadzenia oceny stanu jakości powierzchni ziemi, otrzymacie Państwo odpowiedzi na szkoleniu:

25 maja 2020 “Ocena stanu środowiska gruntowo-wodnego”

A co jeśli instalacja zostanie wybudowana przed uzgodnieniami z organami?

Niejednokrotnie zdarza się, że jesteśmy zaproszeni do wykonania Oceny stanu jakości powierzchni ziemi, wyznaczamy na mapie sekcje, punkty poboru próbek gleby i ziemi, a po przyjeździe w teren okazuje się, że część inwestycji już stoi (co np. uniemożliwia wykonanie odwiertów). Głównymi kryteriami pośpiechu, wg mnie, są czas i szybka realizacja planowanych zamówień, często w celu spłaty zaciągniętych zobowiązań na inwestycje.

  • Co jeśli okaże się, że w pobliżu planowanej, rozpoczętej lub już stojącej nowej inwestycji stwierdzi się obecność zanieczyszczeń, których wartości dopuszczalne są przekroczone?
  • Czy służby odpowiedzialne za inwestycje wiedzą, że w przypadku stwierdzenia przekroczeń wartości dopuszczalnych dla badanych substancji, może nastąpić kwalifikacja tego terenu do przeprowadzenia procesu remediacji, czyli oczyszczania? Co się z tym wiąże:
    • Wymagana jest kolejna dokumentacja – Projekt Planu remediacji
    • Kolejne uzgodnienia z nowym organem RDOŚ
    • Oczyszczenie terenu, które może wiązać się z wyłączeniem go spod inwestycji.
  • Czy służby ds. inwestycji zdają sobie sprawę z faktu, że jeśli nie zbadają terenu przed rozpoczęciem inwestycji, mogą narazić się na jej wstrzymanie, nawet na wiele miesięcy jak nie lat?

Co powinien zrobić inwestor lub przedsiębiorca, który w wyniku przeprowadzonych badań stwierdził występowanie historycznych zanieczyszczeń?

  • Czy wiesz jakie grożą konsekwencje prawne?
  • Czy oraz gdzie powinien się zgłosić?

 Odpowiedzi na trzy ostatnie pytania uzyskasz w artykule na naszej stronie:

Kliknij na Artykuł: >>”Czym są historyczne zanieczyszczenia i jakie obowiązki ma właściciel gruntu?”<<

 

Autor artykułu:

mgr inż. Anna Buchta

Prezes Ekologus Sp. z o.o.

 

Powrót

Może Cię również zainteresować

Analiza wymogu posiadania pozwolenia zintegrowanego dla instalacji do magazynowania odpadów niebezpiecznych

Analiza wymogu posiadania pozwolenia zintegrowanego dla instalacji do magazynowania odpadów niebezpiecznych

Ministerstwo Klimatu i Środowiska, we współpracy z Głównym Inspektoratem Ochrony Środowiska, przeanalizowało wymóg posiadania pozwolenia zintegrowanego przez podmioty prowadzące tymczasowe magazynowanie odpadów niebezpiecznych (z wyłączeniem wstępnego magazynowania odpadów przez ich wytwórców) w instalacjach o całkowitej pojemności…

20.11.2024

Czytaj dalej
Bilans LZO – przekroczenie standardów emisyjnych a obowiązek raportowy

Bilans LZO – przekroczenie standardów emisyjnych a obowiązek raportowy

Podstawa prawna i zakres obowiązywania Niezależnie od zapisów wskazanych w pozwoleniu na emisję pyłowo–gazową, zgodnie z § 33 ust. 3 rozporządzenia Ministra Klimatu z 24 września 2020 r. w sprawie standardów emisyjnych dla niektórych rodzajów instalacji, źródeł…

25.03.2025

Czytaj dalej

Zaufali nam

P.K. Therma Sp. z o.o.

P.K. Therma Sp. z o.o. [2013 r.]

Współpraca pomiędzy P.K. Therma, a Spółką EKOLOGUS ma już 20-letnią tradycję.(…) Ciągłe doskonalenie jakości, dostosowanie zakresu świadczonych usług do potrzeb zleceniodawcy, wysoka komunikatywność i profesjonalizm zatrudnionych pracowników oraz spełnianie wymagań na wysokim merytorycznie poziomie(…) ugruntowało pozycję Grupy EKOLOGUS, jako kompetentnego i terminowego dostawcy zamawianych usług.

Dokumentacje środowiskowe - ikona

Dokumentacje
środowiskowe, pozwolenia zintegrowane

Więcej
Doradztwo i eko-outsourcing - ikona

Doradztwo
środowiskowe i EKO–consulting

Więcej
EKO-przeglądy, audyty, ISO - ikona

EKO-audyty
i EKO-przeglądy

Więcej
Monitoring stanu środowiska - ikona

Monitoring
stanu środowiska

Więcej

Szkolenia
i rozwój

Więcej
Rekultywacje i remediacje - ikona

Rekultywacje
i remediacje

Więcej
BHP i P. POŻ. - ikona

BHP
i P.POŻ

Więcej
Sorbenty, Zestawy awaryjne - ikona

Sprzedaż
sorbentów

Więcej