Uzasadnienie celowości sporządzania rachunku kosztów środowiskowych w przedsiębiorstwach przemysłowych

Kraje członkowskie UE, w tym Polska, zobowiązane są do wykonywania rachunków ekonomicznych środowiska (EEA). Obowiązek wykonywania takich rachunków wynika z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 691/2011 z dnia 6 lipca 2011 r. w sprawie europejskich rachunków ekonomicznych środowiska (Dz.Urz. UE L 192 z 22.07.2011),  następnie zmienionego Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 538/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r (Dz. Urz. UE L 158/113). Wprowadza to na kraje członkowskie UE obowiązek sprawozdawczy w zakresie sporządzania tych rachunków i przekazywania danych sprawozdawczych do Komisji Europejskiej(Eurostatu).

W świetle wspomnianego rozporządzenia rachunki ekonomiczne środowiska sporządzane są w podziale na tzw. moduły, w tym moduł kosztów środowiskowych (wydatków na ochronę środowiska). Wejście w życie zmienionego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady skutkować będzie docelowo znaczną modyfikacją obecnie obowiązującej procedury sprawozdawczości statystycznej prowadzonej w Polsce w zakresie kosztów bieżących ochrony środowiska, która aktualnie ogranicza się w zasadzie wyłącznie do okresowo sporządzanego sprawozdania (Kwestionariusz o kosztach bieżących poniesionych na ochronę środowiska – OŚ 29/k) przez losowe wybrane podmioty. W konsekwencji w niedalekiej przyszłości wszystkie duże podmioty gospodarcze (jak i inne instytucje) zostaną zobligowane do stałego (w cyklach rocznych) sporządzania szczegółowych sprawozdań dotyczących szeroko rozumianych kosztów środowiskowych.

Obowiązki sprawozdawcze podmiotów gospodarczych wynikają z wielu zapisów Ustawy o statystyce publicznej (Dz. U. 1995, nr 88, poz. 439 z późn. zm.). M. in. art. 8 tej ustawy stanowi iż, „podmioty gospodarki narodowej i osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej zobowiązane do udzielania informacji i przekazywania danych statystycznych …”. A w art. 30 zapisano, że „Podmioty gospodarki narodowej są obowiązane do ….. przekazania ….. nieodpłatnie informacji i danych statystycznych dotyczących prowadzonej działalności i jej wyników w formach i terminach oraz według zasad metodologicznych określonych szczegółowo w programie badań statystycznych statystyki publicznej.”

Ponadto w art. 19 Ustawy o statystyce publicznej zapisano, że „Rada Ministrów zapewnia ujęcie w programach badań statystycznych statystyki publicznej badań mających podstawowe znaczenie dla obserwacji procesów społecznych i gospodarczych, a w szczególności: ….. badań koniecznych dla wykonania przyjętych przez Rzeczpospolitą Polską zobowiązań międzynarodowych.

W firmach prowadzących działalności przemysłową koszty środowiskowe stanowią znaczącą pozycję kosztów. Zgodnie z zasadami Głównego Urzędu Statystycznego oraz Biura Statystycznego Unii Europejskiej (EUROSTAT) całkowite nakłady na ochronę środowiska stanowią sumę wydatków inwestycyjnych i kosztów bieżących. Warto dodać, że Wytyczne EUROSTAT są rozpowszechnione i stosowane w innych krajach UE, a Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC – International Federation of Accountants) wydała „Wytyczne rachunkowości zarządzania środowiskowego”.

Dane o wydatkach i efektach rzeczowych inwestycji ochrony środowiska od 1999 r. prezentuje się zgodnie z Polską Klasyfikacją Statystyczną Dotyczącą Działalności i Urządzeń Związanych z Ochroną Środowiska, wprowadzoną Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 2 marca 1999r. (Dz. U. Nr 25, poz. 218), zgodną z wytycznymi EUROSTAT-u. Wydatki inwestycyjne są to nakłady finansowe lub rzeczowe, których celem jest stworzenie nowych środków trwałych lub ulepszenie (przebudowa, rozbudowa, rekonstrukcja, adaptacja lub modernizacja) istniejących obiektów majątku trwałego, a także nakłady na tzw. pierwsze wyposażenie inwestycji. Wydatki te dzielą się na nakłady na środki trwałe oraz pozostałe nakłady i są klasyfikowane wg 9 dziedzin ochrony środowiska (ochrona powietrza atmosferycznego i klimatu, gospodarka ściekowa i ochrona wód, itd.)

Opracowanie:

P. Małecki, A. Ociepa

Powrót

Może Cię również zainteresować

Model Systemu Zarządzania Energią wg ISO 50001:2011

Model Systemu Zarządzania Energią wg ISO 50001:2011

Celem międzynarodowej normy ISO 50001:2011 jest udzielanie organizacjom pomocy w zakresie wdrażania systemów i procesów niezbędnych do osiągnięcia poprawy wyniku energetycznego organizacji, w tym : efektywności energetycznej oraz zużycia i wykorzystania energii. Wdrożenie tego międzynarodowego modelu zarządzania ma na celu zmniejszenie…

17.01.2013

Czytaj dalej
Podsumowanie webinaru – “Kogo dotyczy Europejski Zielony Ład. Środki na innowacje dla MŚP w 2022”

Podsumowanie webinaru – “Kogo dotyczy Europejski Zielony Ład. Środki na innowacje dla MŚP w 2022”

(kliknij >> tutaj << jeżeli nie wyświetla się film powyżej)   W dniu 25 listopada 2022 r. zorganizowaliśmy we współpracy z przedstawicielami firmy Innowia Sp. z o.o. bezpłatny webinar dla przedsiebiorców, którego celem było…

29.11.2022

Czytaj dalej

Zaufali nam

Fabryka Maszyn i Urządzeń OMAG Sp. z o.o.

Fabryka Maszyn i Urządzeń OMAG Sp. z o.o. [2002 r.]

Przedsiębiorstwo Ekologus Bielsko-Biała wykonało w naszym zakładzie pomiary emisji zanieczyszczeń i opracowania wyników.

Jakość wykonywanych usług oceniamy jako wysoką. Ze wszystkich zleconych prac w czasie wieloletniej współpracy firma wywiązywała się rzetelnie i terminowo.

Dokumentacje środowiskowe - ikona

Dokumentacje
środowiskowe, pozwolenia zintegrowane

Więcej
Doradztwo i eko-outsourcing - ikona

Doradztwo
środowiskowe i EKO–consulting

Więcej
EKO-przeglądy, audyty, ISO - ikona

EKO-audyty
i EKO-przeglądy

Więcej
Monitoring stanu środowiska - ikona

Monitoring
stanu środowiska

Więcej

Szkolenia
i rozwój

Więcej
Rekultywacje i remediacje - ikona

Rekultywacje
i remediacje

Więcej
BHP i P. POŻ. - ikona

BHP
i P.POŻ

Więcej
Sorbenty, Zestawy awaryjne - ikona

Sprzedaż
sorbentów

Więcej