Prawo Zamówień Publicznych w praktyce błędy w opisie przedmiotu zamówienia a kary umowne

Z punktu widzenia Zamówień Publicznych warto przez chwilę pochylić się na podstawowym problemem, który powodował masowe naliczanie kar umownych wykonawcom realizującym umowy w sprawie Zamówień Publicznych. Zjawisko to spowodowane było m.in. niewyczerpującym opisem przedmiotu zamówienia zawartym w dokumentacji przetargowej. Dobra informacja dla wykonawców jest taka, że sądy oceniają brzmienie specyfikacji z perspektywy wykonawcy uznając, że nie może on ponosić niekorzystnych skutków zaniedbań zamawiającego.

Należy w sposób wyraźny podkreślić, że podstawowym obowiązkiem zamawiającego jest dokonanie opisu przedmiotu zamówienia z uwzględnieniem zasad opisanych w art. 29 – 31 ustawy Prawo Zamówień Publicznych. Skoro obowiązek wyczerpującego i jednoznacznego opisu przedmiotu zamówienia spoczywa wyłącznie na zamawiającym, więc to jego obciążają wszelkie błędy czy niejasności. Od razu w tym miejscu dodać należy, że zgodnie z ugruntowaną linią orzeczniczą wykonawca nie ma obowiązku żądać doprecyzowania specyfikacji. Oczywistym jest, że błędy czy niedopowiedzenia, które znalazły się w dokumentacji przetargowej, będą rzutowały na przedmiot świadczenia. Jeśli więc opis przedmiotu zamówienia nie był dokładny, zamawiający może nie otrzymać tego, co sobie założył lub o zakładanej jakości, i nie będzie przy tym podstaw do uznania, że zamówienie nie zostało wykonane zgodnie z umową.

Podobnie rzecz się będzie przedstawiać, gdy w toku realizacji zamówienia zajdą okoliczności nie ujawnione w opisie przedmiotu zamówienia albo zaistnieją inne zdarzenia spowodowane przez zamawiającego, czy przez osoby którymi się posłużył, np. zajdzie konieczność zmiany projektu. W konsekwencji wystąpi brak uzasadnienia dla naliczenia kary umownej, skoro wykonawca w żadnym stopniu nie przyczynił się do takich sytuacji.

Artykuł ze strony „Transport i Komunikacja”. Pełna treść artykułu

Powrót

Może Cię również zainteresować

Nie zapomnij o pozwoleniu zintegrowanym

Nie zapomnij o pozwoleniu zintegrowanym

Od 1 lipca 2015 r. pozwolenie zintegrowane będą musiały posiadać instalacje dotychczas nieobjęte tym obowiązkiem takie, jak: instalacje do odzysku lub kombinacji odzysku i unieszkodliwiania odpadów innych niż niebezpieczne o zdolności przetwarzania ponad 75…

16.11.2015

Czytaj dalej
Publikacja Konkluzji BAT dla branży dużych obiektów energetycznego spalania paliw

Publikacja Konkluzji BAT dla branży dużych obiektów energetycznego spalania paliw

17 sierpnia 2017 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej opublikowano Decyzję w sprawie przyjęcia Konkluzji BAT dla branży LCP – dużych obiektów spalania paliw (ang. large combustion plants). Tym samym rozpoczął się 4-letni…

11.01.2018

Czytaj dalej
Dokumentacje środowiskowe - ikona

Dokumentacje
środowiskowe, pozwolenia zintegrowane

Więcej
Doradztwo i eko-outsourcing - ikona

Doradztwo
środowiskowe i EKO–consulting

Więcej
EKO-przeglądy, audyty, ISO - ikona

EKO-audyty
i EKO-przeglądy

Więcej
Monitoring stanu środowiska - ikona

Monitoring
stanu środowiska

Więcej

Szkolenia
i rozwój

Więcej
Rekultywacje i remediacje - ikona

Rekultywacje
i remediacje

Więcej
BHP i P. POŻ. - ikona

BHP
i P.POŻ

Więcej
Sorbenty, Zestawy awaryjne - ikona

Sprzedaż
sorbentów

Więcej