Czy wiesz, że zgodnie z nową normą ISO 45001 masz obowiązek reagować na sytuacje awaryjne?

 

Czy wiesz, że w normie ISO 45001 figuruje zapis, który nakłada na pracodawcę nowe obowiązki? Zgodnie z nim pracodawca powinien zapewnić swoim podwładnym szkolenie oraz ćwiczenia planowanej zdolności reagowania na potencjalne sytuacje awaryjne. Ponadto organizacja powinna ustanowić, wdrożyć i utrzymać proces(-y) potrzebny(-e) do przygotowania się i reagowania na potencjalne sytuacje awaryjne, zidentyfikowane w 6.1.2.1, takie jak:

  1. ustalenie planowanego reagowania na sytuacje awaryjne, z udzieleniem pierwszej pomocy włącznie,
  2. zapewnienie szkolenia dotyczącego planowanego reagowania,
  3. okresowe testowanie i ćwiczenie planowanej zdolności reagowania,
  4. ocenę efektów działania i, jeżeli to konieczne, aktualizację planowanego reagowania po testach, a w szczególności po wystąpieniu sytuacji awaryjnych,
  5. przekazywanie i dostarczanie wszystkim pracownikom istotnych informacji o ich obowiązkach i odpowiedzialności,
  6. przekazywanie istotnych informacji wykonawcom, gościom, służbom ratowniczym, organom Administracji i, jeżeli jest to odpowiednie, społeczności lokalnej,
  7. uwzględnienie potrzeb i możliwości wszystkich odpowiednich stron zainteresowanych i zapewnienie ich zaangażowania, jeżeli jest to odpowiednie, w opracowaniu planowanego reagowania.

 

Wszelkie udokumentowane informacje, które dotyczą procesu(-ów) oraz planów reagowanie na potencjalne sytuacje awaryjne, powinny być przechowywane.

 

Co ryzykujesz, nie przykładając wagi do szkoleń pracowników z zapobiegania awariom?

 

  • po pierwsze – stwarzasz zagrożenie dla zdrowia ludzi, a przecież zdrowie i bezpieczeństwo pracowników są dla Ciebie ważne,
  • po drugie – narażasz środowisko, w którym żyjemy, na ryzyko zanieczyszczenia w przypadku awarii, niekontrolowanych wycieków substancji niebezpiecznych,
  • po trzecie – Twoja firma może zostać pociągnięta do odpowiedzialności prawnej, w związku z USTAWĄ z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie,
  • a w konsekwencji – narażasz firmę na straty finansowe, związane z karami i kosztami usuwania skutków wycieków.

 

Jak przygotować się i reagować na potencjalne sytuacje awaryjne?

 

Warto postawić na zakup sorbentów, dzięki którym usuwanie olejów, emulsji czy chemikaliów będzie przede wszystkim bezpieczne i szybkie. Dużą zaletą sorbentów jest to, że w bardzo krótkim czasie pochłaniają wszelkiego rodzaju wycieki (olejów, emulsji, chemikaliów – również agresywnych i żrących, oraz innych płynów). W ten sposób straty w miejscu pracy są zminimalizowane, a szkody w środowisku naturalnym – ograniczone.

Sorbenty są niezastąpionym środkiem prewencyjnym, wszędzie tam, gdzie może dojść do zanieczyszczenia środowiska lub wystąpienia zagrożeń dla pracowników, między innymi w zakładach, magazynach, składach odpadów, laboratoriach itd.

 

Warto zaopatrzyć się w zestawy awaryjne, które wyposażone są w:

  • środki do likwidacji wycieków i zanieczyszczeń (np. rękawy, poduszki, maty, sypki sorbent),
  • pastę uszczelniającą na uszkodzone, pęknięte zbiorniki
  • środki ochronne osobistej dla użytkowników,
  • sprzęt do sprzątania,
  • inne akcesoria dostosowane do określonych wymogów.

 

Zestawy awaryjne zapewniają wygodę użytkowania i bezpieczne przechowywanie sorbentów. Każdy zestaw, wraz z jego wyposażeniem, może być dostosowany do indywidualnych preferencji Klienta, uwzględniając wszelkie rodzaje zagrożeń, które dotyczą danego wydziału lub grupy stanowisk.

 

DUŻO  ŁATWIEJ  I  TANIEJ  JEST ZAPOBIEGAĆ WYPADKOM, URAZOM CZY ZANIECZYSZCZENIOM ŚRODOWISKA, ANIŻELI JE NAPRAWIAĆ!

 

W ofercie naszej firmy znajdują się różnego rodzaju sorbenty i zestawy awaryjne, które pomogą zabezpieczyć miejsce pracy i środowisko na wypadek awarii i wycieku.

Więcej >> Sprzedaż sorbentów<<

 

Szkolenia z postępowania na wypadek awarii z instruktażem

 

Ponadto serdecznie zapraszamy do zamówienia szkolenia dla dowolnej grupy pracowników z postępowania na wypadek awarii. Szkolenie to należy przeprowadzić po wcześniejszej wizji (audycie) w zakładzie oraz analizie poszczególnych stanowisk, możliwych zagrożeń oraz stosowanych substancji i preparatów.

 

Ekologus od 1995 roku prowadzi szkolenia na indywidualne zamówienie Klienta w formie teoretyczno-praktycznej z Postępowania na wypadek awarii oraz Wykorzystania zestawów awaryjnych.

Na tych szkoleniach poruszane są zagadnienia związane z:

  • wymaganiami i konsekwencjami prawnymi za niekontrolowane wycieki,
  • zagrożeniami jakie niesie wyciek substancji niebezpiecznych,
  • wyposażeniem stanowisk pracy w niezbędne zestawy.

 

Prowadzony jest także instruktaż praktyczny jak zapobiegać awariom stosując sorbenty i zestawy awaryjne. Pracujemy zarówno z naszym asortymentem, jak również na produktach znajdujących się na stanie Klienta. W ramach usługi szkoleniowej oferujemy także dobór zestawów awaryjnych do indywidualnych potrzeb.

 

Jeśli chcą Państwo uzyskać więcej informacji na temat szkolenia z postępowania na wypadek awarii, to zapraszamy do kontaktu pod adresem e-mail [email protected]  lub telefonicznie 606 914 909.
 

 

Autor artykułu:

mgr inż. Anna Buchta
Prezes Zarządu Ekologus Sp. z o.o.

Powrót

Może Cię również zainteresować

Obowiązki przedsiębiorców prowadzących składowiska odpadów w świetle obowiązujących przepisów

Obowiązki przedsiębiorców prowadzących składowiska odpadów w świetle obowiązujących przepisów

Obowiązki przedsiębiorców prowadzących składowiska odpadów w świetle obowiązujących przepisów ze szczególnym uwzględnieniem ustawy z dnia 14 grudnia 2012r. odpadach (doświadczenia praktyczne po ponad 2 latach stosowania) Jeżeli interesują Cię : Przegląd ustaw dotyczących gospodarki…

24.04.2016

Czytaj dalej
Uzasadnienie celowości sporządzania rachunku kosztów środowiskowych w przedsiębiorstwach przemysłowych

Uzasadnienie celowości sporządzania rachunku kosztów środowiskowych w przedsiębiorstwach przemysłowych

Kraje członkowskie UE, w tym Polska, zobowiązane są do wykonywania rachunków ekonomicznych środowiska (EEA). Obowiązek wykonywania takich rachunków wynika z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 691/2011 z dnia 6 lipca 2011 r. w sprawie europejskich…

22.10.2015

Czytaj dalej

Zaufali nam

Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego “PZL-Rzeszów” S.A.

Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego “PZL-Rzeszów” S.A. [2014 r.]

Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego “PZL-Rzeszów” S.A. od kilkunastu lat współpracuje z firmą Ekologus Sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej w zakresie organizacji szkoleń z zakresu ochrony środowiska, opracowania dokumentacji do wniosków o wydanie decyzji administracyjnych, raportów o oddziaływaniu na środowisko oraz pomiarów środowiskowych w zakresie emisji pyłów i gazów do powietrza i emisji hałasu. (…)

Z wszystkich zleconych prac firma wywiązała się solidnie, w sposób kompleksowy i kompetentny. Współpracę z firmą Ekologus Sp. z o.o. oceniam jako dobrą, dającą pewność i rzetelność wykonanej usługi.

Dokumentacje środowiskowe - ikona

Dokumentacje
środowiskowe, pozwolenia zintegrowane

Więcej
Doradztwo i eko-outsourcing - ikona

Doradztwo
środowiskowe i EKO–consulting

Więcej
EKO-przeglądy, audyty, ISO - ikona

EKO-audyty
i EKO-przeglądy

Więcej
Monitoring stanu środowiska - ikona

Monitoring
stanu środowiska

Więcej

Szkolenia
i rozwój

Więcej
Rekultywacje i remediacje - ikona

Rekultywacje
i remediacje

Więcej
BHP i P. POŻ. - ikona

BHP
i P.POŻ

Więcej
Sorbenty, Zestawy awaryjne - ikona

Sprzedaż
sorbentów

Więcej