Kategorie

Zmiany w BDO od 2020

W dniu 1 stycznia 2020 roku weszło w życie Rozporządzenie Ministra Klimatu z dnia 11 grudnia 2019 roku w sprawie funkcjonowania Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami.

Wejście w życie przepisów w zakresie ewidencjonowania i sprawozdawczości w BDO wymusza na przedsiębiorcach wykonywanie szeregu nowych obowiązków. Szczególnie ważna wydaje się być znajomość obsługi BDO w odniesieniu do posługiwania się dokumentami elektronicznymi (np. elektroniczna karta przekazania odpadów). Udział w odpowiednich szkoleniach umożliwia uzyskanie niezbędnej wiedzy w przepisach prawnych i praktyczne zapoznanie się z warunkami funkcjonowania bazy BDO.

 

Wnioski na zbieranie i przetwarzanie odpadów

 

Ponadto w dalszym ciągu obowiązują zmiany wprowadzone w ustawie o odpadach dotyczące nowych wymagań przy opracowywaniu wniosku na zbieranie lub przetwarzanie odpadów. Nakładają one na wnioskodawcę szereg dodatkowych obowiązków, jak np. określenie maksymalnej masy poszczególnych rodzajów odpadów i maksymalnej łącznej masy wszystkich rodzajów odpadów, które mogą być magazynowane w tym samym czasie. Również największa masa odpadów, która mogłaby być magazynowana w tym samym czasie w instalacji oraz całkowita pojemności miejsca magazynowania odpadów muszą zostać doprecyzowane i zawarte we wniosku.

 

Zmiany we wnioskach od 2020

 

Rozszerzony został także zakres załączników do wniosku. Zgodnie z nowymi zapisami ustawy przedsiębiorca zobowiązany jest dołączyć do wniosku operat przeciwpożarowy uzgodniony z Powiatowym (Miejskim) Komendantem Straży Pożarnej oraz zaświadczenia i oświadczenia o niekaralności.

Wprowadzono również obligatoryjna kontrolę WIOŚ przy wydawaniu pozwolenia na przetwarzanie odpadów lub na wytwarzanie odpadów uwzględniającego zbieranie lub przetwarzanie odpadów.

Nowelizacja ustawy o odpadach nałożyła na zbierających i przetwarzających odpady oraz dokonujących odzysku odpadów poprzez rekultywację terenów niekorzystnie przekształconych obowiązek zabezpieczenia roszczeń w stosownej wysokości. Musi być również prowadzony stały monitoring miejsc magazynowania odpadów, które nie zostały uznane za odpady niepalne.

Wielość i złożoność zmian nastręcza przedsiębiorcom mnóstwo wątpliwości w interpretacji i właściwym wdrażaniu wymagań prawnych, zwłaszcza, że górny limit kary, jaka może zostać nałożona przez organy administracji wynosi aż 1 000 000 PLN.

 

Szkolenia z BDO

 

Dużym ułatwieniem w poruszaniu się w nowościach prawnych są odpowiednie szkolenia, które pomogą rozwiać wątpliwości i ułatwią przełożenie nowych wymagań na specyficzne warunki funkcjonowania przedsiębiorstwa. Na stronie internetowej BDO dostępne są bezpłatne webinaria z zakresu funkcjonowania nowej bazy BDO, jednakże wychodząc Państwu naprzeciw, wprowadziliśmy do swojej oferty spotkania wykładowo-warsztatowe z zakresy najnowszych zmian w BDO oraz gospodarki odpadami.

Możesz również umówić się na indywidualne spotkanie u Ciebie w przedsiębiorstwie z naszymi ekspertami z różnych dziedzin ochrony środowiska, m.in.:

  • gospodarki odpadami,
  • gospodarki opakowaniami,
  • gospodarki wodnej,
  • hałasu,
  • emisji do powietrza (LZO),
  • procesu inwestycyjnego,
  • rekultywacji i badań środowiska gruntowo-wodnego.

Skontaktuj się z nami mailowo – szkolenia@ekologus.pl lub telefonicznie: 606 914 909, podaj nam zakres swoich potrzeby i ilość osób do przeszkolenia, a my przygotujemy ofertę na konsultacje lub szkolenie dopasowane do Twoich oczekiwań.

 

„Trudne problemy pozostawione samie sobie, staną się jeszcze trudniejsze.” (prawo Murphy’ego)

 

Autor artykułu:

mgr inż. Marta Lis

Ekspert Ekologus ds. gospodarki odpadami

Powrót

Może Cię również zainteresować

Kto powinien wnosić opłaty za korzystanie ze środowiska i składać informację?

Kto powinien wnosić opłaty za korzystanie ze środowiska i składać informację?

Roczne opłaty dla podmiotów korzystających ze środowiska już od 2013r. Zmiany wprowadzone w terminach dotyczące naliczania opłat środowiskowych wprowadzone zgodnie z art.9 Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce (Dz.U.…

19.02.2013

Czytaj dalej
Operaty przeciwpożarowe – nowe wymagania dla przedsiębiorców

Operaty przeciwpożarowe – nowe wymagania dla przedsiębiorców

W związku z wprowadzeniem zmian w Ustawie o odpadach z dnia l4 grudnia 2012 r. (Dz.U.2018 poz. 992) przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność związaną z gospodarką odpadami i chcą: złożyć wniosek o zezwolenie na: zbieranie odpadów, przetwarzanie odpadów,…

11.03.2019

Czytaj dalej
Dokumentacje środowiskowe - ikona

Dokumentacje
środowiskowe

Więcej
Doradztwo i eko-outsourcing - ikona

Doradztwo
i eko–consulting

Więcej
EKO-przeglądy, audyty, ISO - ikona

Eko-audyty
i eko-przeglądy

Więcej
Monitoring stanu środowiska - ikona

Monitoring
stanu środowiska

Więcej
Szkolenia i rozwój - ikona

Szkolenia
i rozwój

Więcej
Rekultywacje i remediacje - ikona

Rekultywacje
i remediacje

Więcej
BHP i P. POŻ. - ikona

BHP
i P. POŻ

Więcej
Sorbenty, Zestawy awaryjne - ikona

Sprzedaż
sorbentów

Więcej