Kategorie

Informacja o opakowaniach i odpadach opakowaniowych oraz o opłacie produktowej

Od dnia 1 stycznia 2014 r. obowiązują przepisy ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. z 2013 r., poz. 888), które określają:

  1. wymagania, jakim powinny odpowiadać opakowania wprowadzane do obrotu,
  2. zasady działania organizacji odzysku opakowań,
  3. zasady postępowania z opakowaniami oraz odpadami opakowaniowymi,
  4. zasady ustalania i pobierania opłaty produktowej

Cele ustawy:

  • zmniejszenia ilości i szkodliwości dla środowiska materiałów i substancji zawartych w opakowaniach i odpadach opakowaniowych,
  • ograniczenie zbędnej ilości opakowania w celu zabezpieczenia produktu,
  • projektowanie i używanie opakowań wielokrotnego użytku.

Obowiązki wynikające z ustawy dotyczą wyłącznie przedsiębiorców w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.

Każdy przedsiębiorca, wprowadzając na rynek krajowy towary i który zakupuje jakiekolwiek opakowanie ( palety, skrzynki, folie, kartony, butelki, słoiki, itp.) w celu ochrony, transportu tego towaru podlega pod przepisy ww. ustawy. W przypadku importu towarów w opakowaniach z UE jak i spoza również przedsiębiorca podlega przepisom tej ustawy.

Taki przedsiębiorca będzie musiał uiścić do właściwego marszałka województwa tzw. Opłatę produktową. Opłata ta jest „karą” za to, że przedsiębiorca wprowadził na rynek produkt w opakowaniu i nie interesuje go co dalej z tym opakowaniem się stanie.
W związku z powyższym ustawa daje możliwości uniknięcia tej opłaty w następujący sposób:

  • samodzielny, jeżeli poddaje odzyskowi, w tym recyklingowi wyłącznie odpady opakowaniowe wytworzone przez siebie lub odpady opakowaniowe zebrane od innych posiadaczy odpadów, takiego samego rodzaju i w takiej samej masie jak odpady opakowaniowe powstałe z wprowadzonych przez niego do obrotu produktów w opakowaniach,
  • za pośrednictwem organizacji odzysku opakowań, która przejmie za niego obowiązek odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych.

Korzyści związane z podpisaniem umowy z organizacją odzysku opakowań to:

  • obniżenie kosztów (nawet kilkunastokrotnie) w stosunku do opłaty produktowej dla marszałka województwa,
  • przekazanie organizacji sprawozdawczości wymaganej do urzędu marszałkowskiego, która za przedsiębiorcę wykona ten obowiązek.

Branże przemysłowe i usługowe które mogą podlegać opłacie produktowej:

  • Importerzy towarów w opakowaniu,
  • producenci surowców, towarów przetworzonych, produktów (soki w butelkach, kartonach, napoje alkoholowe, słodycze, itp.),
  • usługi gastronomiczne (pizzerie, restauracje fast food, piekarnie, itp.)
  • sprzedaż detaliczna i hurtowa towarów.

Przedsiębiorcy którzy eksportują część swoich towarów w opakowaniu do innych krajów, nie rozliczają tych opakowań do opłaty produktowej co jest częstym błędem powodującym niepotrzebnie zwiększenie kosztów prowadzenia działalności.

Nowa ustawa o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi wprowadziła również nowe zasady rozliczania opakowań wielomateriałowych czyli składających się z dwóch rodzajów opakowań (np. tetrapaki) oraz opakowań po środkach niebezpiecznych oraz po środkach ochrony roślin.

Obowiązki wynikające z ustawy nie mogą  w tym przypadku być przekazane do organizacji odzysku opakowań natomiast jest możliwość scedowania ich do porozumienia, które jest zawierane przez izbę gospodarczą a marszałkiem województwa . Porozumienie działa na podobnej zasadzie co organizacja odzysku opakowań z tą różnica, że przedsiębiorca będzie zobowiązany samodzielnie złożyć sprawozdanie do marszałka województwa z osiągniętego przez porozumienie odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych.

Przedsiębiorcy składający sprawozdania do marszałka województwa powinni złożyć sprawozdanie o opłacie produktowej wydanych na podstawie Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 10 lutego 2016 r. w sprawie wzoru formularza sprawozdania za rok 2015 i za rok 2016.

Powrót

Może Cię również zainteresować

Model Systemu Zarządzania Energią wg ISO 50001:2011

Model Systemu Zarządzania Energią wg ISO 50001:2011

Celem międzynarodowej normy ISO 50001:2011 jest udzielanie organizacjom pomocy w zakresie wdrażania systemów i procesów niezbędnych do osiągnięcia poprawy wyniku energetycznego organizacji, w tym : efektywności energetycznej oraz zużycia i wykorzystania energii. Wdrożenie tego międzynarodowego modelu zarządzania ma na celu zmniejszenie…

17.01.2013

Czytaj dalej
Czym jest europejski system ekozarządzania i audytu EMAS?

Czym jest europejski system ekozarządzania i audytu EMAS?

EMAS jest usankcjonowanym prawnie programem Unii Europejskiej, promującym organizacje, które wdrożyły i utrzymują efektywne systemy zarządzania środowiskowego. Obecnie podstawy prawne dla systemu EMAS określa Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 z 25…

25.02.2016

Czytaj dalej
Dokumentacje środowiskowe - ikona

Dokumentacje
środowiskowe

Więcej
Doradztwo i eko-outsourcing - ikona

Doradztwo
i eko–consulting

Więcej
EKO-przeglądy, audyty, ISO - ikona

Eko-audyty
i eko-przeglądy

Więcej
Monitoring stanu środowiska - ikona

Monitoring
stanu środowiska

Więcej
Szkolenia i rozwój - ikona

Szkolenia
i rozwój

Więcej
Rekultywacje i remediacje - ikona

Rekultywacje
i remediacje

Więcej
BHP i P. POŻ. - ikona

BHP
i P. POŻ

Więcej
Sorbenty, Zestawy awaryjne - ikona

Sprzedaż
sorbentów

Więcej